Vancouver

7 mei 2017 - Richmond, Canada

Om 21u15 plaatselijke tijd (bij jullie 6u15), meer dan 24 uur wakker, zijn de oogjes genadeloos dichtgevallen. Rond middernacht nog even terug klaarwakker maar het lukt toch om met periodes goed door te slapen. Rond 6u terug klaarwakker...we hebben van thuis al wat cornflakes meegepakt om de eerste dag al wat te kunnen ontbijten in het geval we de dag van aankomst geen winkel meer zouden vinden. Droge cornflakes is het vandaag dus geworden...wel kunnen we op de kamer koffie en thee maken. Hopelijk kunnen we vandaag ergens wat fruit en zuivel inkopen.

We hebben nog ruim de tijd om te douchen en om toe te geven aan onze internetverslaving want de bus komt ons pas om 9u oppikken.

Vanuit onze kamer hebben we een prachtig uitzicht op de besneeuwde bergtoppen rond Vancouver. Deze bergen behoren tot het gebergte Coast Mountains (deels ontstaan door vulkaanuitbarstingen) dat helemaal uitloopt tot in Alaska. Vancouver heeft trouwens 3 skipistes die nu gesloten zijn. Gisteren vertelde de gids nog dat er nu nog best veel sneeuw ligt in de bergen rond Vancouver, normaal gezien is de sneeuw in deze periode verdwenen. Vancouver heeft uitzonderlijk veel regen en in de bergen sneeuw gekend afgelopen winter en het is er nu kouder dan normaal. Echt wel de omgekeerde wereld dus...enkele maanden geleden een soortgelijk verhaal in Fins en Noors Lapland waar het veel te warm was voor de tijd van het jaar en waar er te weinig sneeuw was gevallen. There's something going on in this world...

Omdat we ook dicht hij de luchthaven zitten zien we vanuit de kamer regelmatig vliegtuigen landen. Fascinerend om te zien hoe dicht deze luchtruimreuzen passeren met op de achtergrond de bergtoppen met hun wit laken van de winter nog over zich.

Rond 8u45 gaan we richting lobby waar we verzamelen met de groep. De bus blijkt er nog niet te zijn, en Bob gaat aan het bellen. Jeetje, wij hebben toch altijd iets met die tourbussen. Om 9u15 komt hij eindelijk opdagen maar de cowboy-uitziende chauffeur John maakt met z'n enthousiasme alles goed. John gaat ook de rest van de rondreis onze chauffeur zijn. Het is trouwens mooi weer met veel zon en wat bewolking...niet te warm en niet te koud, perfect weer om een wereldstad te verkennen.

We rijden vervolgens met de bus richting Vancouver City (gelegen in de provincie British Columbia) waar we een stadsrondrit zullen doen. We hebben vandaag wel een aangepaste stadstour want in downtown Vancouver vindt vandaag de 46ste stadsmarathon plaats en die telt toch zo'n 17000 deelnemers. Daarom dus regelmatig stukken afgesloten in de stad vandaag.

Vancouver is een multiculturele stad...hier wonen er trouwens meer Aziaten dan in eender welke andere stad ter wereld. De huisprijzen zijn in Vancouver gigantisch hoog...het inkomen komt hier zeker niet mee overeen en Vancouver is dan ook een hele dure stad om in te wonen en te leven.

In 2010 vonden in Vancouver de Olympische Winterspelen plaats en dit is één van de redenen dat het leven hier plots duurder is geworden.

Onze eerste stop is op Granville Island, een schiereiland gelegen tussen Vancouver en Downtown Vancouver, waar we een uur zullen verblijven...het is één van de meest toeristische plaatsen in Vancouver. Er is een distilleerderij, Granville Island Brewery, er zijn vele winkeltjes en bedrijfjes met handgemaakte producten. Het ligt aan het water False Creek waar talrijke haventjes zijn. Vanuit Granville Island kan je downtown Vancouver bereiken via drie bruggen...Granville Street Bridge, Burrard Street Bridge en Cambie Bridge...of je kan er naartoe met de aquabus (bus op het water).

Het is er leuk vertoeven tussen de diverse shops en langs het water. Het enige dat ons hier op Granville Island nog aan de industriële periode herinnert is de oude cementfabriek waarvan de silo's geverfd zijn als Mexicaanse mannetjes. In de Granville Public Market, een enorme overdekte markt, kunnen we wat fruit kopen voor de volgende dagen, ook maar enkele croissants meegenomen om ze even later aan de waterkant op te eten. Om 11u verzamelen we weer aan de bus...mannetje merkt nog op dat onze chauffeur gelakte nagels heeft in verschillende kleuren...rare kerel toch die John...en rijden we over de Granville Street Bridge door naar downtown Vancouver en komen we door de duurste wijk, Yaletown.

We passeren het BC Place Stadion, een enorm stadion met koepeldak en de thuisbasis van de British Columbia Lions en de Vancouver Whitecaps en waar ook regelmatig grote namen uit de muziekwereld optreden, zoals U2 en Coldplay.

We rijden vervolgens door Chinatown, de grootste in Canada en de derde grootste ter wereld. Er zijn tal van winkeltjes en restaurantjes.

Gastown is de volgende wijk die we bereiken, met de beroemde Steam Clock, een klok die door stoom wordt aangedreven en om het kwartier stoom blaast en een melodietje speelt. We zijn er net op tijd om dit stoom- en muziekspel te zien.  In Gastown zijn we een half uurtje vrij. Het is een historische stadswijk met klinkerstraatjes, leuke lantaarntjes en fraaie geveltjes. We zien de Vancouver Lookout...een uitkijktoren die je een vergezicht geeft over Vancouver...

Om 12u zetten we onze tocht verder door Vancouver, richting Stanley Park, groter dan Central Park in New York. Het is omgeven over een afstand van 9 km door een dijk, False Creek Seawall, dat wordt gebruikt, om op te wandelen, lopen, skaten,... maar eerst rijden we nog door de wijk Coal Harbour, waar we een glimp opvangen van het parcours van de marathon waar enkele dappere lopers hun best doen om de eindstreep te halen...

We bereiken tenslotte Stanley Park en ook hier passeert de marathon. Het is een oase in het groen, en de meest bezochte plaats van Vancouver.

In het Stanley Park bij Brockton Point zien we een verzameling kleurrijke totempalen. Het zijn replica's van diverse totempalen die vroeger in Vancouver en omgeving werden gevonden. Vanuit Stanley Park hebben we een prachtig zicht op de skyline van Vancouver. Er ligt momenteel ook een cruiseschip van Holland America Lines.

Rond 13u verlaten we Stanley Park en rijden we er met de bus nog omheen. We stoppen nog even op het uitzichtpunt Prospect Point en kijken uit op een groene hangbrug, de Lions Gate Bridge, waarvan destijds de bouw gefinancierd werd door de beroemde Guinness familie.

Vervolgens nog even terug de stad in waar de bus ons rond 14u00 afzet voor een vrije namiddag. Sommigen van de groep besluiten wel om terug naar het hotel te gaan. Vermits wij met het fruit moeten rondlopen geven we dat aan hen mee, pikken we straks in het hotel wel op.

De gids stelt voor om nog even met hem mee te lopen voor een stadswandeling. We besluiten om dit te doen. Omdat sommigen eerst nog wat willen eten spreken we af dat we om 15u15 verzamelen aan Canada Place. Omdat wij nog geen honger hebben gaan wij langs de Cruise Ship Terminal wandelen waar de cruiseboot Noordam van Holland America Lines aangemeerd ligt. Ik schrik toch wel even van de lengte van dit schip als je deze zo van heel dichtbij ziet. Ook lopen we even naar het Convention Centre waar we beneden de fakkels en het prijspodium van de Olympische Spelen en Paralympics kunnen zien. Omdat het zo'n mooi weer is gaan we daarna nog even wat in de zon zitten op een bankje en ons vergapen aan de prachtige omgeving van Vancouver City. Het is echt een mooie stad met veel groen.

Om 15u15 start onze wandeling met de gids...hij laat ons een modern bouwwerk zien, op de Jack Poole Plaza, van de Olympische Spelen waarin gans de periode van de spelen het Olympisch vuur heeft gebrand. Vlakbij de Plaza staat ook een mooi kunstwerk van een opspringende orka. Langs het water lopen we over de False Creek Seawall met diverse haventjes met vele luxueuze boten en we passeren de Seaplane Terminal, een (lucht)haventje voor watervliegtuigjes. Op een uitkijkpunt besluiten we te wachten tot het cruiseschip afvaart, dit zie je uiteindelijk ook niet elke dag. We wandelen verder langs een grappig kunstwerk...allemaal lachende reuzemannetjes in diverse houdingen. Het is de bedoeling dat je voor zo'n mannetje gaat staan en dezelfde houding aanneemt en ook lacht. Ze hebben echt succes die ventjes...

Vlakbij dit kunstwerk ligt English Bay Beach. Echt wel raar zo'n strand in zo'n megastad. Even verder ligt Sunset Beach, weer een ander strand met een fantastisch uitzicht op het water bij zonsondergang volgens de gids. Onze wandeling gaat vanaf dan terug meer de stad in en het is al bijna 18u wanneer we met z'n allen besluiten om terug te keren naar het hotel. Aan het Sky Train Station kopen we tickets waarmee we naar de YVR Airport kunnen sporen in zo'n 27 minuten. Aangekomen in de luchthaven van Vancouver gaan we in de vertrekhal wat eten...ik ga voor een warme panini met kip, kaas en groentjes, mannetje gaat voor een spicy wrap met kip. Dat smaakte wel na zo'n dagje Vancouver. Op de luchthaven kunnen we met de shuttlebus terug naar ons hotel...moe maar heel voldaan sluiten we deze dag af, want Vancouver is een geweldige stad...eerst het fruit nog ophalen en dan de koffers terug klaarzetten voor morgen want dan gaat het richting Vernon...bye, bye...

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Gène en Leentje BOGERS:
    8 mei 2017
    Wij genieten met jullie mee !