Höfn-Egilsstadir

4 september 2016 - Egilsstaðir, IJsland

En we zijn weer vertrokken voor een dagje IJsland verkennen...
Rond middernacht nog even klein noorderlichtjachtje gedaan, zwak noorderlicht waargenomen met het blote oog. Misschien is er later in de nacht nog sterker noorderlicht geweest maar ik heb wijselijk besloten om eens een nachtje door te slapen...als ik enkelen van de groep hoor is het noorderlicht in de vooravond actiever geweest...beetje kwaad op mezelf dat ik dat nu net gemist heb...Maar vanavond weer een nieuwe kans.
Vanmorgen nog even naar de kustlijn gewandeld om wat mooie foto's te maken van de vier gletsjertongen (allemaal uitlopers van de Vatnajökull) waar we op uit kijken en daarna aangeschoven aan het ontbijtbuffet met veel vers fruit...mmmmm....
Iets voor 9u de koffers geladen en we kunnen weer gaan rijden. In Höfn stoppen we eerst nog aan een zeemans-monument (ter nagedachtenis van omgekomen zeelui) met weer een prachtig uitzicht op de vier gletsjertongen. Vandaag zijn we trouwens vertrokken voor een tocht langs de oostelijke fjorden. Niet veel later op onze tocht staan er langs de kant van de weg in een weide IJslandse paardjes...één van de drie stond ons blijkbaar al vol verwachting op te wachten (als je begrijpt wat ik bedoel), even een foto maken, en ze wat strelen...beestjes vonden de aandacht wel leuk...
Even later nog een fotostopje op de pashoogte Almannaskard voor een mooi panoramazicht...het begint wel een beetje te regenen en de temperatuur is nu ongeveer 9 graden Celsius. We zetten onze tocht verder richting vissersplaatsje Djúpivogur, een oude handelsnederzetting.
We zitten nu ook in een streek waar veel rendieren voorkomen...vandaar dat we hier vaak verkeersborden zien opduiken die ons waarschuwen voor overstekende rendieren...gisteren op weg naar het hotel hebben we er al één zien ronddartelen...
Tussendoor een wist-je-dat-je....wat de namen betreft van de IJslanders...ze worden altijd met naam en achternaam aangesproken...een jongetje krijgt bij de geboorte een voornaam en meestal is de achternaam de voornaam van de vader met 'son' (zoon) aan toegevoegd, een meisje krijgt ook een voornaam en bij haar is de achternaam meestal ook de voornaam van de vader maar dan met 'dóttir' (dochter) aan toegevoegd...kunnen jullie nog volgen? Deze naamgeving werkt dus volgens patroniemen (vadersnamen) al is het tegenwoordig wel toegestaan om met metroniemen (moedersnamen) te werken, ook als de vader van het kindje gekend is of als de vader het kindje niet wil erkennen.
Verder op onze tocht zien we plots blauwe zwaailichten voor ons...links van ons is blijkbaar een auto in het water gereden, de vrouw zit er nog in maar gelukkig is het water niet al te diep. Ze heeft al een deken over zich heen gekregen tegen de onderkoeling. Het is hier nochtans een recht stuk weg...als ze er maar vlug uitgetrokken wordt want het is best koud momenteel.
Even verder maken we ff een fotostop aan een plaats waar we beneden ons een zwart lavastrand kunnen zien. Maar lang ben ik niet buitengebleven want het regent nu wat harder. We waren op deze stop dan ook snel weer vertrokken.
Niet veel later arriveren we in Djúpivogur...we gaan iets drinken in het oudste gebouw (1790, uit de tijd dat de Denen de handel beheersten) bij de haven. Het is niet enkel bij drinken gebleven...we hebben ons ook laten verleiden tot een stuk pavlova-gebak en een andere soort taart dat meer op cake leek...dat smaakte wel, mmmmm.
In het dorpje hebben we wat vrije tijd en gaan we eens kijken bij een man (een hevige fan van Manchester) die stenen en mineralen verzamelt als hobby. Heel zijn tuin lag vol met duizenden stenen...en trots dat die man was...chance dat mannetje deze hobby niet heeft...
We lopen nog even naar het plaatselijke supermarktje om een broodje te kopen voor de lunch en gaan dan maar even in het haventje rondlopen terwijl we wat eten. Visvangst is in IJsland één van de belangrijkste inkomstenbronnen samen met het toerisme en de metaalsmelterij.
Rond 13u30 vertrekken we weer en rijden we nog even langs een kunstproject van de IJslander Sigurdur Gudmundsson waarbij er langs een baai 34 eieren staan tentoongesteld (ettelijke malen vergroot, want als deze op ware grootte zouden zijn heb ik medelijden met de vogel die ze moet leggen) van vogels die hier broeden…leuk om eens gezien te hebben maar ik vond er verder geen 'ei' aan...
Vervolgens gaat de tocht verder langs fjorden...hier in IJsland moeten we er meestal volledig omheen rijden om aan de andere kant te geraken, in Noorwegen graaft men hiervoor tunnels of bouwt men bruggen. In de fjorden zie je ook regelmatig zalmkwekerijen...een bron van inkomsten voor IJsland en zalm is heel makkelijk te kweken. Ze noemen de zalm wel eens het 'varken van de zee'...
En dan toch nog ff een fotostopje aan een waterval (ja, ja...weer een waterval)...en een hele mooie zelfs. Plots begint de chauffeur zwarte besjes te plukken en binnen de kortste keren is bijna iedereen besjes aan het plukken. Ik pluk er maar geen want je weet maar nooit of die al besproeid zijn door een schaap of ander dier. En daar hou ik persoonlijk niet zo van.
In Breiddalsvík maken we nog een korte stop om vervolgens richting hotel Hérad Icelandair in Egilsstadir te bollen. Onderweg nog twee rendieren gespot (doet vreemd om ze nu niet in de sneeuw te zien zoals we ze eerder al zagen in Lapland) en de natuurpracht van nog twee fjorden kunnen bewonderen...IJsland telt heel weinig tunnels, maar vandaag hebben we er toevallig twee gedaan waarvan de laatste wel 6 km was...en het was meer van het kaliber donkere konijnenpijp...niet aan te raden voor mensen met ernstige claustrofobie.
Tegen 17u bereiken we het hotel, installeren we ons op de kamer (die er mooi uitziet) en houden we even siësta want het doorreizen begint al wat door te wegen. Om 19 kunnen we aanschuiven voor het diner...al beter gegeten deze week maar zeker niet slecht.
Van onze noorderlichtexpert Ruben Weytjens krijg ik nog een whatsapp dat er kans is op noorderlicht met hoge intensiteit in IJsland als ook de Bz-waarde wil meerwerken (dank je wel voor deze info, Ruben). Bz staat redelijk gunstig maar er is hier momenteel nog veel bewolking...ik ga straks nog wel een paar keer piepen of er meer opklaringen komen. Jeetje, dat noorderlicht is echt een verslaving geworden en al helemaal als je in het hoge noorden zit.
Ik vrees dan ook voor een korte nacht want om 8u vertrekken we weer voor een goed gevulde dag IJsland. Bye, bye...