Dubai

21 november 2018 - Dubai, Verenigde Arabische Emiraten

En het verhaal gaat verder...dag twee van onze citytrip maar voor ons voelt het nog als dag één...bij het verlaten van ons vliegtuig voelen we direct de zwoele temperatuur die er op dit vroege uur al heerst, toch al 26°C en het is nog maar 6u.

Met grote ogen bekijken we vanuit de shuttlebus, die ons naar de aankomsthal zal brengen, nog een keer het vliegtuig dat ons, met de hulp van de piloten, veilig naar Dubai heeft gevlogen. Wat een kolos, nog altijd onbegrijpelijk voor mij hoe dit de lucht in te krijgen is.

De shuttlebus (waarop het flink koud is door de airco...lang leve mijn sjaal en donsjasje) zet ons na een tamelijk lange rit af bij de aankomsthal...wat een enorme luchthaven is Dubai International Airport. Het zou de drukste ter wereld zijn met zo’n 90 miljoen passagiers per jaar.

Eerst gaat het nog richting paspoortcontrole. Hier is het best lang aanschuiven. Iedereen moet apart langs de controle en dan word je gezicht gescand...ook nog een nieuwe stempel in ons spiksplinternieuwe paspoort en wat verder nog de handbagage laten scannen. Wanneer we bij de bagagebanden komen staan er al vele mensen van de groep en onze koffers liggen beide, jawel...ons anoniempje is er ook bij, al op de band. Vlug nog wat warme spullen in de koffers proppen en dan met de groep mee op weg naar buiten. Hier staat Didier ook te wachten. Hij is onze begeleider op deze reis. We laden de koffers in onze bus en rijden eerst naar het hotel Hyatt Place Al Rigga, gelegen in het oude Dubai, waar we kunnen aanschuiven aan het ontbijtbuffet (de ontbijtkoek van op het vliegtuig hadden we daarstraks daarom niet opgegeten).

Onderweg naar het hotel zien we in de verte de Burj Khalifa staan blinken. Het is vandaag een iets mindere dag wat het weer betreft blijkbaar. Er is wat bewolking en dus wat minder warm...voor ons geen probleem, wij zijn al heel blij met temperaturen van 26°C.

Aangekomen bij het hotel worden de koffers in een bagagedepot gezet en kunnen wij gaan ontbijten...er is heel wat keuze. Voor mij volstaan wat graantjes en fruit...

Tijdens het ontbijt krijgen we nog een audioguidesysteem met oortjes dat zeer handig zou zijn tijdens de uitstappen.

Na het ontbijt kunnen we ons nog wat opfrissen en eventueel nog wat spullen in de koffers steken of eruit gaan halen.

Om 9u vertrekken we dan voor onze eerste excursie. Onze chauffeur is Boman en voor de excursies hebben we steeds een lokale Nederlandstalige gids. Voor onze groep is dat Agathe, een Nederlandse dame die al heel lang in Dubai woont.

Ze vertelt ons dat Dubai één van de zeven Emiraten is van de Verenigde Arabische Emiraten (VAE). Dubai is ook de hoofdstad in het gelijknamige emiraat. Abu Dhabi is dan weer de hoofdstad van de VAE.

De stad Dubai wordt doorgesneden door een kreek, de Dubai Creek, een smalle baai van de Perzische Golf.

Vandaag bezoeken we het oude Dubai en krijgen we nog niet veel te zien van die architecturale hoogstandjes waarvoor Dubai bekendstaat. We maken een stop bij Al-Bastakiya, de oudste wijk van Dubai. Via het audiosysteem kunnen we tot op een afstand van 100 meter Agathe nog horen vertellen over deze oude wijk...toch wel handig dus dit systeem.

Al-Bastakiya is echt heel mooi om te zien, met de vele windtorens (hadden een natuurlijke ventilatie, echt een koeltoren)...allemaal in functie gebouwd vanwege het droge en warme klimaat. Vandaar ook de kleine raampjes die men hier overal ziet en de smalle steegjes.

Er zijn momenteel veel musea ondergebracht en winkeltjes. Ook het Al-Fahidi Fort (oudste gebouw van Dubai uit koraalsteen en een vroegere gevangenis) doet hier nu dienst als onderdeel van het Dubai Museum.

De wijk werd destijds omringd door de 200 jaar oude stadsmuur waarvan we ook nog de restanten kunnen zien.

Ook is er veel kunst te zien en we brengen een bezoekje aan een Nederlandse dame die workshops organiseert voor mensen met een beperking...heel mooi initiatief.

We bezoeken nog een huisje met een prachtige binnenplaats en op de bovenverdieping hebben we een mooi zicht op de Dubai Creek.

Verderop staat er ook een voorbeeld van een oud tentenkamp waar ook mannen in traditionele klederdracht bijzitten met een roofvogel...mooi fotomateriaal.

En zo zit ons bezoekje aan Al-Bastakiya (naam komt van Iraanse stad Bastak) erop en vervolgens brengt de bus ons naar de textielsouk. In smalle steegjes bieden handelaars hun waren aan...in alle kleuren, diverse soorten stof, allerlei glitters, patronen,...vaak komt men naar hier voor de huwelijkskledij.

Na de textielsouk gaan we met een Abra (watertaxi) de Dubai Creek een stukje opvaren en oversteken...jeetje, op de bootjes moet je snel op en afspringen want ze varen al weg voordat je er erg in hebt. Maar wel een unieke ervaring en sfeer.

Na de overtocht begeven we ons naar de exotische kruidenmarkt (Spice Souk) in de wijk Deira...wat een geuren en kleuren, niet te doen. Er hangt een overheersende geur van wierook. We zien hier saffraan, kaneel, thee, kruidnagel en nog zoveel meer. Overal worden we ook aangesproken in de hoop iets te kunnen verkopen. Van Agathe krijgen we ook nog een hele uitleg over de traditionele klederdrachten in de VAE bij mannen...ze dragen een enkellang loszittend gewaad van wit katoen, een kandora of dishdasha. Het hoofd bedekken ze met een ghutra (ander soort doek) en deze wordt op de plaats gehouden met een agal (zwart koord). Aan het model kleed kan men zien uit welk emiraat de man afkomstig is. De vrouwen dragen een abaja, een lange, lichte zwarte jas of een traditionele lange jurk met lange mouwen, een jalabeya. Een zwarte sjaal, shayla, wordt over het hoofd gedrapeerd.

Vanuit de kruidensouk gaat het naar de glitterende goudsouk, wereldwijd één van de belangrijkste handelscentra voor de goud- en juwelenhandel.

Na het bezoek aan de goudsouk hebben we even vrije tijd en we gaan vlug wat Dirhams afhalen (100 Dirham is ongeveer 25 €), kan altijd van pas komen.

In de kruidensouk gaan we nog om een magneetje en een vlaggetje...maar er moet serieus onderhandeld worden. Afdingen hoort er hier gewoon bij en niet veel later verzamelen we weer aan de goudsouk met een magneetje en vlaggetje op zak...en waarschijnlijk toch teveel betaald.

Het is ondertussen bijna 12u en wie wil kan gaan lunchen in een ronddraaiend restaurant op hoogte. Wij rijden wel nog allemaal mee naar de lunchplaats maar mannetje en ik hebben nog niet veel honger en besluiten daar de taxi naar ons hotel te nemen. We zijn met zes personen en de chauffeur zou zogezegd de weg kennen maar zelfs wij konden zien dat ie niet goed wist waarheen te rijden. Na de nodige omwegen zijn we uiteindelijk toch ter plaatse geraakt en met 24 AED (Dirham) was dit toch niet zo’n duur ritje, we konden immers nog delen door zes...

In het hotel is het nog even wachten op de sleutel van de kamer. Dan ondertussen maar even informeren naar mijn dikste vriend want ik denk er toch veel aan. Ze zou het goed stellen, dus dat is positief nieuws.

Wanneer we de sleutels hebben kunnen we naar de zevende verdieping en onze kamer is prima...ruim en aangenaam. De koffers worden even later nog gebracht. Vlug nog wat bagage herschikken en dan even wat rust. Rond 16u30 gaan we een kijkje nemen bij het zwembad. Door de bewolking is het er niet zo warm vertoeven. Ook nog even een supermarkt binnen om wat water te halen...echt wel nodig hier om veel te drinken. Mannetje heeft hier toch ook nog wat anders nodig dan water, iets zoet en hartigs verdwijnen in onze winkelmand.

Op de kamer vlug nog even omkleden en tegen 18u30 gaan we naar het buffet in het hotel. Zit niet inbegrepen maar we moeten toch iets eten. Voor 20€ per persoon kunnen we kiezen uit een redelijk uitgebreid buffet. We kunnen onze buikjes goed vullen terwijl we op de achtergrond de gezangen horen klinken van de Imam uit de minaret van de nabijgelegen moskee. Dit had ik daarstraks op de kamer ook al een keer gehoord. Het heeft wel iets speciaal op deze bestemming.

Na het eten braafjes terug naar de kamer...alles klaarleggen voor morgen, er is namelijk een dresscode voor de dames...en het zal weer vroeg dag zijn...slaapwel...