Abu Dhabi en Dubai Marina

22 november 2018 - Dubai, Verenigde Arabische Emiraten

Hoihoi...om 5u45 klinkt er muziek uit de gsm, tijd om op te staan. Ik dacht dat ik de gsm nog op snoozen had geduwd maar blijkbaar was dat stop want het is plots 6u15 wanneer mannetje vraagt of we gaan opstaan. Valt dit even tegen...nu moet het allemaal snel gaan want om 7u30 vertrekt de bus. Gelukkig had ik gisterenavond nog een douche genomen maar die had ik nu ook nog kunnen gebruiken want door de rush sta ik meteen in het zweet. Bij zonsopgang om 5u22 was ik nochtans ook al wakker geworden van het gezang uit de minaret van de moskee naast het hotel.

Tegen 7u schuiven we aan bij het ontbijt...tegen 7u30 gaan we op weg naar het Emiraat Abu Dhabi wat toch zo’n anderhalf tot twee uur rijden is. Dit gaat via de hoofdweg Sheikh Zayed Road, de verbindingsweg tussen Dubai en Jebel Ali in het Emiraat Abu Dhabi, het grootste emiraat van de VAE.

We steken de Dubai Creek weer over en zien ook The Frame, een enorme goudkleurige fotolijst die symbolisch het oude van het nieuwe Dubai scheidt. Dit is ook ongeveer de plek waar de autosnelweg Sheikh Zayed Road begint, vooral bekend om de wolkenkrabbers, een belangrijk onderdeel van de skyline van Dubai.

En zo rijden we meer en meer door het moderne Dubai met z’n fenomenale gebouwen. We zien de Burj Khalifa en iets verder ook de Burj Al Arab. Allemaal heel indrukwekkend.

We kijken vervolgens op de vele indrukwekkende torens van Dubai Marina waartussen een waterloop kronkelt.

Bij het buitenrijden van de stad Dubai komen we in een gebied waar er elektriciteitscentrales staan en watervoorzieningen...ook heel belangrijk natuurlijk.

Dan is er ook nog de haven Jebel Ali, één van de grootste containerhavens ter wereld.

Vanaf hier verandert de omgeving in een woestijngebied waar niet veel later plots Dubai Parks and Resorts opduikt met drie pretparken...Legoland, Motiongate (het Oosterse Universal Studio’s) en Bollywood Parks. Eerder passeerden we vlakbij The Frame ook al Ski Dubai, een indoorskioord met 22500 vierkante meter skigebied. Het is een deel van de Mall of the Emirates, één van de grootste winkelcentra ter wereld.

Bijna exact 8u30 rijden we het emiraat Abu Dhabi binnen.

De VAE zijn trouwens de 11de grootste olieproducent ter wereld. Emiraat Dubai heeft hierin een aandeel van 6%, niet zoveel dus. De Emiraten zijn zich ook bewust van het einde van het olietijdperk en zetten nu meer en meer in op alternatieve energie. Hier betaal je overigens 0,50€ voor een litertje benzine...het is maar dat je weet dat we eigenlijk veel te veel betalen bij ons aan de pomp.

In Abu Dhabi zien we langs de weg en op de middenberm veel bomen. Dit groen is speciaal aangelegd tegen de zandstormen zodat de snelweg niet bedolven zou worden onder het woestijnzand.

In de stad Abu Dhabi zien we het F1-circuit liggen, het Yas Marina Circuit...komend weekend is er hier trouwens een F1-weekend, de GP Abu Dhabi. Het geluid krijgen de buurtbewoners er gratis bovenop. Sommige fans van Stoffel Vandoorne en Max Verstappen zullen er vast bij zijn dit weekend. Het indoorpretpark Ferrari World ligt naast het circuit, daar gaan we op het einde van de dag nog langsrijden.

Vlakbij het circuit pikken we Peter op, een in Abu Dhabi wonende gids. Hij heeft een licentie om in Abu Dhabi te mogen gidsen. Agathe heeft deze licentie niet, vandaar de extra gids mee op de bus. Er werken in de Emiraten trouwens heel veel buitenlanders. Zo is Boman, de chauffeur, een Pakistaan. Om als buitenlander in de Emiraten te mogen wonen moet men werk hebben. Vanaf het moment dat je geen werk meer hebt moet je na twee à vier weken het land verlaten. Hier moet men dus echt zelf voor je eigen onderhoud zorgen. Helemaal geen slecht idee. Ze betalen in de VAE ook geen inkomstenbelasting, je bruto is gelijk aan je netto, maar dan moet je wel zelf voor je pensioen sparen.

Ook zullen de Emiraten geen vluchtelingen opvangen maar gaan ze investeren in het thuisland van de vluchtelingen door er bv. fabrieken te bouwen en zo werkgelegenheid te creëren. Het probleem pakken ze aan op de plaats zelf.

We komen omstreeks 9u40 aan bij de Sjeik Zayed-moskee die we gaan bezoeken. Hier gelden voor de vrouwen strenge kledingvoorschriften. Geen wit en doorzichtig, niks strakzittend, verplicht lange mouwen, lange broek of lange rok en op het hoofd moet er een sjaal. Op de parking moeten we ons in de kleren zetten waarmee we de moskee zullen bezoeken. Dan kan Peter keuren of dit in orde is want anders kom je er niet in. Voor degene die niet in orde zijn heeft Peter een abaja bij. Ik had vanmorgen al een hele luchtige, zwarte broek aangetrokken, boven mijn t-shirt trek ik een zwart bloesje en omdat hiervan de mouwen iets te kort zijn trek ik mijn zwarte lange vest er nog overheen...de sjaal nog op m’n hoofd en dan is bibi goedgekeurd. Maar warm dat dit is...pfff...de mannen moeten een broek aan tot onder de knie en mogen geen zichtbare tattoos hebben. Voor hen valt het dus allemaal reuze mee.

Vervolgens gaat de bus ons afzetten vlakbij de moskee...de mannen in de bus herkennen hun eigen vrouw niet meer. Buiten is er een eerste kledijcontrole. Mannetje houdt zijn trui over zijn polstattoo. De ganse groep is goedgekeurd tijdens deze controle. Maar binnen is er nog een veiligheidsscan en hier worden er wel enkele dames uitgehaald die toch iets anders moeten aantrekken. Gelukkig kan Peter hen de abaja’s lenen.

Na de controles nog even een sanitaire stop en dan gaat het richting de indrukwekkende moskee. Velen die de Taj Mahal al hebben gezien zeggen dat deze moskee veel mooier is. Dus dat belooft. Aan de ingang moeten onze schoenen nog uit en kan onze ontdekkingstocht beginnen.

Het is van buitenaf gezien al een schitterende moskee...het is de grootse van de VAE en in de wereld de achtste grootste. De moskee is vernoemd naar Sjeik Zayid bin Sultan al Nuhayyan, de grondlegger en eerste president van de VAE. Hij ligt er ook begraven.

Het ontwerp van de moskee met vier minaretten van 107 meter hoog, is een fusie van Moorse, Arabische en Mongoolse architectuur. De zuilengangen, prachtige vloeren met bloemmotieven en indrukwekkende koepels (82 in totaal) zijn echt fantastisch om te zien.

Binnen in de gebedsruimte ligt het grootste tapijt ter wereld met een oppervlakte van 5627 vierkante meter, gemaakt door 1200 wevers. Het bevat 35 ton wol en 12 ton katoen en heeft ongeveer 2.268.000.000 knopen. In de moskee hangt ook de grootste kroonluchter ter wereld, met een diameter van 10 meter en een hoogte van 15 meter. Na het bezoek aan de moskee kunnen de schoenen weer aan en op de parking kunnen al die extra kleren niet snel genoeg weer uit...dat was zweten...

Omstreeks 11u15 gaat onze tocht verder met een rondrit door de stad Abu Dhabi. We zien sportcomplexen, medische onderzoekscentra en rijden doorheen het gebied Bateen, één van de mooiste plekken van Abu Dhabi, gelegen aan het water. Het is ook het hoofdwoongebied van de koninklijke familie. Hier in Bateen zijn talrijke paleizen te bewonderen en dus ook het verbluffende Palace of the Emirates.

We rijden langs Corniche Road en maken een fotostop aan het Emirates Palace hotel met vlakbij nog vele andere vijfsterrenhotels.

Daarna nog een fotostop aan een uitkijkpunt waarbij we op het koninklijk paleis kijken...het 1,3 km lange strand dat we zien bij het Emirates Palace hotel is enkel voor hotelgasten maar het wordt nooit gebruikt door die gasten...enkel door vogels en misschien nog enkele andere diertjes.

Iets na 12u worden we bij de Marina Mall afgezet voor een vrije lunch. Dit is een enorm shoppingcenter en we begeven ons naar de foodcourt waar diverse eettentjes staan. Mannetje en ik gaan bij Sbarro wat bestellen...een punt pizza en wat pasta met tomatensaus.

Om 13u30 zetten we onze tocht weer verder door Abu Dhabi...we passeren het monument Founders Memorial ter nagedachtenis van Sheikh Zayed bin Sultan Al Nahyan. Hierin hangen lichtkabels waarin je een driedimensionaal portret kan zien van de sjeik...vooral ‘s avonds zal je dat heel goed kunnen zien als het donker is.

Via Corniche Road zetten we onze weg verder, deze loopt parallel aan de kust en is een populaire ontmoetingsplaats door de diverse stranden, parken en de enorme wandelboulevard.

We maken wat verder nog een korte stop aan een fruit- en groentemarkt. Bij een dadelwinkel gaan we met de hele groep dadels proeven. De exemplaren met chocolade rond zijn heel lekker en gaan hier dan ook als zoete broodjes over de toonbank.

Peter, de gids is trouwens een echte voice-alike van de Nederlander Marc-Marie (ook bekend van de jury in DSMTW)...met net dezelfde hilarische humor. Maar het is geen broer van...hebben ze hem blijkbaar al honderden keren gevraagd.

Na de ‘proef-een-dadel-stop’ gaat het naar de culturele parel van de Emiraten, het Louvre Abu Dhabi (pas vorig jaar november geopend door de Franse president Macron...wel vijf jaar later dan voorzien). Het ligt op het eiland Saadiyat in de Perzische Golf maar het behoort wel tot de stad Abu Dhabi. Enkele toekomstige buren zijn het Guggenheim Museum en het Nationaal Museum Zayed.

We komen er aan rond 14u30 en zien het opvallende museum al van ver liggen aan het water. Het is een schitterend koepelvormig gebouw, een indrukwekkend werk van de Franse architect Jean Nouvel, met binnenin een eigenzinnige expositie...echt iets voor de cultuurliefhebber. We lopen de expositie wel door maar het is niet zo ons ding. Er staan wel hele mooie stukken maar ik ben meer geïnteresseerd in de prachtige architectuur van het Louvre...echt heel mooi fotomateriaal. De grote koepel geeft de indruk te zweven boven de gebouwen van de expositie. In de koepel bevinden zich kleine openingen (mashrabiya) die het zonlicht sterk gefilterd doorlaten.

We vertrekken bij het Louvre om 16u30 en rijden nog verder naar het eiland Yas wat snelheid betekent.

Hier maken we, zoals daarstraks gezegd, een korte stop bij het pretpark Ferrari World. Het huisvest de snelste gelanceerde achtbaan ter wereld, de Formula Rossa. Deze achtbaan haalt een snelheid van 240km/uur.

Bij Ferrari World is er buiten een kleine shoppingmall ook een mega-souvenirshop van Ferrari...ook de prijzen zijn er mega. Ons zegt het niet veel maar ik kan me voorstellen dat een Ferrari-freak hier helemaal los kan gaan. Een bezoek aan het pretpark zelf is uiteraard niet voorzien voor ons.

We zien vlakbij Ferrari World ook nog een Ikea staan...volgens de gids zeggen de Arabieren hier ‘ikke-ja’ tegen...elke keer als we nu een Ikea gaan zien zal ik hier aan denken.

Om 17u30 vertrekken we terug naar Dubai via de Sheikh Zayed Road.

Het is zonsondergang en dan is het voor de moslims tijd voor het gebed. Mannetje ziet stilstaande vrachtwagens en auto’s langs de kant van de weg en ziet dan de inzittenden hun gebed doen op de pechstrook. Dit bidden doen ze 5 keer per dag. Even verder zie ik het ook.

Terug in Dubai zet de bus ons af in Dubai Marina voor een Dhow Cruise met diner. Deze excursie hadden we thuis al optioneel geboekt.

Een dhow is een traditioneel Arabisch zeilschip en om 19u45 mogen we aan boord waar op het bovendek de tafels al netjes staan gedekt in de buitenlucht. Beneden kan er ook gegeten worden maar dat is binnen. Het is nog even wachten tot we kunnen aanschuiven voor het buffet maar we hebben prachtig zicht op de vele wolkenkrabbers rondom ons met hun prachtige verlichting. De sfeer aan onze tafel is optimaal…echt fijne mense(n) uit het Gentse leren kennen.

Wanneer het buffet van start gaat vertrekt de dhow voor een hele tocht doorheen Dubai Marina en langs de JBR kustlijn. Dit is echt wel de moeite. We varen langs The Beach, een prachtig aangelegd entertainmentgebied. Hier staat het grootste reuzenrad ter wereld...maar het moet nog verder worden afgewerkt, dus nu nog niet toegankelijk voor het publiek.

Ook zien we tijdens de cruise de Cayan Tower...een hele speciale qua architectuur. Men noemt het ook wel eens de Infinity Tower. Het telt 73 verdiepingen en het is het hoogste gebouw ter wereld dat 90° om zijn eigen as draait. Het is eigenlijk een spiraalvormige toren. Heel mooi...

Na goed te hebben gegeten...inclusief dessertjes...is het weer tijd voor onze dhow om aan te meren. Dit was echt wel een hele unieke setting...heel aangenaam om op deze manier Dubai Marina te kunnen ontdekken en aanschouwen.

We kunnen terug de bus op en niet veel later kunnen we ons om 23u30 met een plof op bed laten vallen...uitgeput, wat een lange dag. Maar eerst toch nog wat aan reisverslagje werken, morgen mogen we ietsje langer slapen...bye, bye from Dubai...

1. Leen en Marc:
    23 november 2018
    Amai....
    Wat hebben jullie er een drukke dag opzitten maar wel heel veel gezien.
    Grts😊