Al Madinat Jumeirah - Jumeirah Palm - JBR - The Frame - Armani

24 november 2018 - Dubai, Verenigde Arabische Emiraten

Vanmorgen hetzelfde ritueel als gisteren, opstaan om 8u en na het ontbijt verzamelen om 9u45.

Het is vandaag veel warmer dan de andere dagen, er is geen wolkje aan de lucht. Dat gaat puffen worden straks...

We maken eerst een stop bij Al Mumayyaz Gold Experience. Hier krijgen we wat uitleg over goud en edelstenen. Wie wil kan hier ook een ‘koopje’ doen. Maar dat ‘koopje’ is echt niet voorzien in ons vakantiebudget.

Juwelen zijn hier voor velen een investering, liever een juweel kopen dan het geld te sparen.

Bij ons vertrek bij de juwelier stapt er een nieuwe gids op de bus, Shiraz.  Agathe heeft vandaag een vrije dag en vermits Didier officieel niet mag gidsen in Dubai neemt hij gewoon Shiraz mee. Maar Didier geeft vandaag wel alle uitleg en Shiraz fungeert een beetje als decorstuk. Hij gaat enkel mee om officieel in orde te zijn.

Via de Jumeirah Road rijden we verder langs het Etihad Museum. Het lijkt qua architectuur op een blad perkament. Het gebouw zelf is opgebouwd uit zeven pilaren, welke staan voor de zeven pennen waarmee het Union Pact destijds werd ondertekend, waarna de verschillende Emiraten zo officieel de Verenigde Arabische Emiraten werden. De vloeiende vorm van het gebouw is dus afgeleid van het ondertekende manuscript van de Union Pact. Het is dan ook hier, waar destijds het Union House stond (staat nu wel gerestaureerd in het museum) en nu dus het Etihad Museum, dat op 2 december 1971 het Union Pact werd gesloten. In eerste instantie hadden er zes van de huidige Emiraten getekend, het Emiraat Ras al-Khaimah trad pas enkele jaren later toe. De zeven Emiraten zijn Abu Dhabi, Dubai, Sharjah, Ajman, Umm Al Qaywayn, Ras al-Khaimah en Fujairah. Etihad betekent trouwens eenheid.

In het museum kan je de rijke historie van Dubai en de VAE gaan ontdekken.

Hierbij het museum hangt aan een 123 meter hoge vlaggenmast de grootste nationale vlag van de VAE te wapperen, 40x20 meter en deze is tot in de wijde omtrek te zien. De vlag heeft de Pan-Arabische kleuren...een rood verticaal blok en horizontaal een groene, witte en zwarte strook. Deze kleuren symboliseren de Arabische eenheid. Daarbij symboliseert groen vruchtbaarheid, wit staat voor neutraliteit en zwart voor de olierijkdom. De rode kleur houdt de drie kleuren samen.

Vlakbij staat ook de mooie Jumeirah Moskee, de grootste moskee van Dubai. Ook staat er aan de overkant van het Etihad Museum nog een monument bestaande uit zeven pilaren die weer verwijzen naar de zeven pennen die gebruikt werden tijdens de ondertekening van het pact.

We hebben de afgelopen dagen al ontzettend veel vlaggen zien hangen en ook veel versieringen in de kleuren van de nationale vlag. Dit is allemaal ter voorbereiding van de nationale feestdag op 2 december, dan vieren ze hun 47 jaar bestaan...het is nog een heel jong land.

De VAE liggen trouwens in Azië en grenst aan Saoedi-Arabië en Oman. De taal is Arabisch maar het Engels geldt er als handelstaal. De islam is er de staatsgodsdienst. Het land is een belangrijke producent van aardolie en behoort tot de OPEC...de VAE staan in de top vijf van grootste olieproducerende landen. Enkel in Abu Dhabi, Dubai en Sharjah wordt er olie geproduceerd.

We hebben onderweg steeds een mooi zicht op downtown Dubai met de dominante Burj Khalifa als blikvanger.

In de stad is het op sommige plaatsen een echte bouwwerf. Overal zie je kranen, er wordt nog ontzettend veel bijgebouwd. Tegen de wereldexpo in 2020 mag er van de sjeik geen enkele kraan meer te zien zijn...er zal hier tegen dan nog heel hard gewerkt moeten worden.

De wijk Jumeirah is een residentiële buurt. Hier wonen degene die financieel net een trapje hoger op de ladder staan. We passeren er La Mer, één van de populairste trekpleisters van Dubai op het gebied van strand en boulevard.

We rijden over de Dubai Creek en zien in de Perzische Golf regelmatig kunstmatig aangelegde eilandjes.

We naderen de Burj Al Arab...zien hotel Jumeirah Beach en het waterpark Wild Wadi.

Al Madinat Jumeirah is onze volgende stop om 11u30. Het is een enorm complex gebouwd rond waterpartijen met super-de-luxe hotels en het winkelcentrum Souk Madinat (met tal van Arabische producten zoals tapijten, waterpijpen,...) en we hebben er een geweldig zicht op de Burj Al Arab. Echt een unieke setting voor prachtige plaatjes. Fototime it is...

Ook zijn er talrijke restaurants en cafeetjes te vinden. Het heeft een traditionele Arabische bouwstijl en is ook dankzij het water één van de mooiste locaties van Dubai...men zegt weleens dat dit het Venetië van Dubai is.

Jumeirah is trouwens Arabisch voor de kleur amber, de kleur van de zonsondergang.

Omstreeks 12u zetten we onze tocht verder en rijden langs het poepchique hotel Al Qasr met op de oprijlaan tientallen vergulde Arabische paarden...

We passeren hier de zomerpaleizen van de koninklijke familie. Kwestie van toch steeds het ideale woonplekje te hebben bij het wisselen van de seizoenen.

Niet veel later rijden we Palm Jumeirah (Palmeneiland) op richting het Atlantis hotel 5 km verder. Het is een kunstmatige archipel voor de kust vlakbij Dubai Marina. Hiermee wilden ze het toerisme in Dubai doen groeien. Het eiland is gebouwd in de vorm van een palmboom met een stam en zestien takken en heeft een oppervlakte van 25 vierkante km (5 bij 5 km). Door zijn vorm heeft het een kustlijn van 72 km. Wij rijden over de stam van de Palm en de zijstraten zijn eigenlijk de bladeren.

Rond de Palm ligt een cirkelvormige golfbreker (The Crescent) die destijds eerst werd gebouwd. Deze dam moet de Palm beschermen tegen de golven. Dit is de bestemming voor de hotels. Atlantis The Palm is het bekendste hotel en is eigenlijk een echt dorp. Via een tunnel kan men de golfbreker bereiken...deze ligt namelijk helemaal op zichzelf rond de palmboom. Het gebeurt dat hij regenval de volledige tunnel onder water staat

Aangekomen bij het hotel krijgen we de gelegenheid om even in de Avenue van het Atlantis hotel rond te lopen. Hier is ook een aquarium, het tweede grootste ter wereld. Gisteren in de Dubai Mall was er het grootste aquarium ter wereld.

Atlantis is qua inrichting gebaseerd op The Lost World, alles heeft als thema de zee.

Er hoort ook een waterpark bij het hotel, Aquaventure en ook een privéstrand.

Atlantis is een gezinshotel, nu is Atlantis een tweede hotel naast het eerste aan het bouwen (door Belgische firma Basics) waar geen kinderen mogen logeren.

We rijden de golfbreker weer verder af (er bevinden zich 16 hotels op deze dam) en verlaten niet veel later Jumeirah Palm.

Er zijn in Dubai trouwens drie palmeilanden...Palm Jumeirah, Palm Jebel Ali en Palm Deira.

We rijden naar het Marriott Dubai Harbour hotel in Dubai Marina waar we vanaf de 52ste verdieping een geweldig uitzicht zullen hebben over het palmeneiland.

We zien op weg ernaartoe nog twee lookalikes van de Chrysler Building uit New York, de Al Kazim Towers. Typisch voor Dubai blijkbaar, New York heeft er één, dan willen wij er twee.

Aangekomen bij het Marriott hotel gaan we allemaal de liften in en hier in dit restaurant krijgen we van de reisorganisatie een lunch aangeboden...dit ter compensatie voor wat akkefietjes die waren voorgevallen tijdens de Dhow Cruise (lang moeten wachten op eten en sommige personen zaten als sardienen in een blik aan tafel, echt opeengepropt). Een flinke portie kip met gebakken aardappeltjes, asperges en kerstomaatjes is een meer dan behoorlijke lunch. In het restaurant hebben we een 360° zicht over de omgeving. Echt wel de moeite. Zagen we gisteren het palmeneiland met een nevel boven dan zien we deze nu in volle glorie. Vanachter het venster zien we naast de Marriott ook de Cayan Tower staan met z’n eigenzinnige constructie.

Vlakbij de Cayan Tower en de Marriott is men bezig met de bouw van twee cruiseterminals. Dubai gaat echt ‘all the way’...

Na de lunch (het is ondertussen al 14u45) gaat het richting JBR (Jumeirah Beach Residences). Hier bevindt zich de Jumeirah Beach Walk (of The Walk of JBR). Het is de Place m’as tu vu, het Knokke Zoute van Dubai. Het gaat hier vooral om flaneren, zien en gezien worden.

Op donderdag- en vrijdagavond komen ze hier op JBR hun poepchique bolides showen. Er zijn tal van winkeltjes en eetgelegenheden, allemaal vlakbij het schitterende strand en de leuke boulevard.

Hier hebben we wat vrije tijd om rond te wandelen. We kuieren een stukje langs het strand en kijken van hier op het grootste reuzenrad ter wereld, de Ain Dubai (oog van Dubai), 210 meter hoog. Dit is nog steeds niet open zoals ik eerder al schreef. Blijkbaar geraakt het rad niet rondgedraaid om zijn as, zelfs niet nu er nog geen gondels aanhangen.

Het rad staat op het kunstmatig aangelegde Bluewaters Island.

Vanuit JBR gaat onze tocht naar The Frame (Dubai Frame of Berwez Dubai), de nieuwste attractie in Dubai. Het staat op de grens van het oude en het nieuwe Dubai. Het opvallende gouden gebouw bestaat uit twee torens van 150 meter hoog met daartussen een 93 meter lange brug van glas. Via de ene toren gaan we met een panoramalift (de vlag bij Etihad wappert in volle glorie) naar het uitkijkpunt. Boven kijken we aan de ene kant op het oude traditionele Dubai met de smalle straatjes, Dubai Creek, Deira en de klokkentoren...aan de andere kant kijken we op het moderne Dubai met de vele wolkenkrabbers en de dominante Burj Khalifa. In het middenpad liggen transparante tegels waarover men kan lopen als men tenminste geen hoogtevrees heeft. Na er wat te hebben rondgehangen kunnen we via de andere toren weer naar beneden met de panoramalift. We krijgen nog een filmpje te zien over hoe ze de toekomst zien hier in Dubai...heel erg futuristisch maar wie weet wat wordt er nog van verwezenlijkt...in Dubai kan alles...

Nog even over de klokkentoren, Dubai Clocktower of Deira Clocktower...deze klokkentoren was vroeger eigenlijk het nulpunt van Dubai...de afstand tot de klokkentoren van Abu Dhabi is 159 km.

Rond 17u15 bollen we terug richting ons hotel. Beetje rust en wat opfrissen is geen overbodige luxe.

Om 19u45 worden we weer in de lobby verwacht. We gaan dineren in het Armani Hotel (omvat 12 verdiepingen in de Burj Khalifa) met zicht op de fonteinen bij Burj Khalifa. Daar aangekomen lopen we doorheen de gigantische knappe lobby van Armani. Dit is heel wat anders dan de Burj Al Arab van gisteren. Het restaurant is gelegen op het gelijkvloers en van daaruit hebben we zicht op de dansende fonteinen in het Burj Khalifa Lake, die elk half uur een show zullen geven. We mogen vrijwel onmiddellijk aanschuiven bij het buffet. Dit is echt geen gewone kost, dit is sterrenniveau. Wat worden wij hier verwend vandaag. Geweldig...en tussendoor kunnen we op een privéterras de dansende fonteinen aanschouwen. Beneden (nog onder gelijkvloers) zien we dat er een hele chique benefiet aan de gang is.

De fonteinen zijn van dezelfde ontwerper als de fonteinen van Bellagio in Las Vegas en die van de Efteling. Deze hier in Dubai gaan tot 150 meter hoog en zijn 275 meter lang. Het is de grootste fontein ter wereld. Dan die van Bellagio en op de derde plaats die van de Efteling. Persoonlijk vind ik die van de Efteling het mooiste maar daar sta je wel niet op een privéterras van de Burj Khalifa. Deze setting is dan ook de max.

En tussendoor blijven we lekker eten. Het dessertenbuffet is ook niet te versmaden...allemaal overheerlijke kunstwerkjes...mmmmm...en de suikerklontjes die je hier bij de koffie en thee krijgt zijn allemaal mooi bedrukt met de A van Armani.

Om 22u nog een fonteinshowke meepikken en dan richting bus...dit was echt een avond om nooit te vergeten, eentje om in te kaderen...in heel fijn gezelschap...echt hele leuke mense(n) uit het Gentse...top!!!

Iets na 22u30 arriveren we aan ons hotel...zeker niet direct gaan slapen met zo’n overvolle maag. Eerst nog wat aan het reisverslag werken. Morgen staat er ons nog een zandavontuur te wachten...sweet dreams...