Burj Khalifa en Burj Al Arab

23 november 2018 - Dubai, Verenigde Arabische Emiraten

Goeiemorgen...bij jullie nog werkweek maar hier in Dubai reeds weekend. Blijkbaar begint het weekend hier op vrijdag en eindigt het op zaterdagavond...vreemd.

Om 8u opgestaan om dan rustig te gaan ontbijten. Vandaag vertrekken we pas om 9u45. Heel relaxed tegenover gisteren.

We rijden eerst naar een ledermodeshow bij Por Que. We worden naar een zaaltje geleid waar een catwalk staat en waar we rond de catwalk kunnen plaatsnemen. Plots gaan de lichten uit en klinkt er luide muziek, dan wat disco-achtingen lampen en daar is de eerste mannequin. Hier worden diverse lederen jasjes voorgesteld van lamsleer (ocharme die lammetjes...de gedachte alleen al). Ze plukken er enkelen van onze groep uit die ook een jas krijgen aangepast en ze mogen mee defileren. Mannetje wordt er ook uitgepikt maar die weigert vriendelijk, ook al was hij héél geflatteerd door deze vraag (niet dus).

Na de modeshow worden we naar een grote winkel geleid die bomvol hangt met vooral lederen jassen. En duur dat het is...we krijgen zogezegd wel 60% korting maar dan nog blijf ik het duur vinden. Mannetje en ik zijn dan ook vlug buitengeslopen uit die winkel, na redelijk lang zoeken naar de uitgang want die was goed verstopt. Liever buiten wat leute maken met de toffe mense(n) uit het Gentse. Een echtpaar bij ons in de groep heeft zich toch laten verleiden tot de aankoop van een jasje.

Dan rijden we omstreeks 10u45 naar de wijk Zabeel, waar zich de winterpaleizen bevinden van de koninklijke familie van het Emiraat Dubai. De emir van Dubai is Mohammed bin Rasjid Al Maktoem (sjeik Mohammed). Er is weinig geweten over de koninklijke familie, wel dat ze extreem rijk zijn. Enkel het openbare leven van de mannen wordt gedeeld met de bevolking.

Ondertussen hebben we op weg naar Zabeel de Dubai Creek weer overgestoken, de smalle baai van de Perzische Golf, maar nu via een andere brug. Er staat een nieuwe gigantische toren gepland in de buurt van deze plek. Ze zijn al twee jaar bezig aan de funderingen. De toren wordt een observatietoren (Harbour Creek Tower) van bijna 1 km hoog en moet klaar zijn tegen de wereldexpo van 2020 die in Dubai zal plaatsvinden. Nog héél veel werk dus...

In de verte zien we Burj Khalifa en ook The Frame staat weer mooi te blinken.

In Zabeel zien we verschillende paleizen. Bij het paleis van de sjeik (Za’abeel Palace) is er een fotostop voorzien...op de achtergrond zien we een stukje skyline van Dubai stad.

Na zo’n twintig minuten stappen we terug de bus op. In de bus is een koeling met allemaal flesjes water in, we kunnen er nemen naar believen. Elke dag worden ze aangevuld. En op zo’n warme dag als vandaag is dat water meer dan welkom.

Omstreeks 11u30 worden we afgezet aan de hoofdingang van The Dubai Mall, een gigantisch winkelcentrum, het grootste ter wereld...ontzettend veel winkels en enorm druk, 75 miljoen bezoekers per jaar. Het is vandaag overal ter wereld Black Friday en dan lijkt het wel of alle winkels hun waren zomaar weggeven.

Het winkelcentrum maakt deel uit van de Burj Khalifa, het hoogste gebouw ter wereld dat we straks gaan bezoeken, 829,8 meter hoog inclusief antennes en vlaggenmasten (zonder 828 meter). De toren is vernoemd naar Khalifa bin Zayed Al Nahayan, de president van de Verenigde Arabische Emiraten en emir van het Emiraat Abu Dhabi.

In de Mall gaan we met Agathe eerst een stukje wandelen...langs een enorm aquarium met haaien en roggen...het grootste ter wereld, langs watervallen, een indoor-schaatsbaan en we gaan buiten even kijken bij de Dubai Fonteinen. Het valt op dat er in de Mall veel groepjes buitenlandse mannen rondlopen. Die zijn vermoedelijk allemaal naar Dubai afgezakt voor de F1 Grand Prix van zondag in Abu Dhabi. Vervolgens gaan we naar de ingang van de Burj Khalifa dewelke dus gelegen is in het winkelcentrum. Hier krijgen we een inkomticket voor ons bezoek aan de imposante wolkenkrabber. Iedereen is vanaf nu ook vrij. We gaan alvast met ons ticket aanschuiven bij de liften, want vanaf dat je je ticket hebt ontvangen heb je een uur tijd om naar boven te gaan. Eens boven mag je blijven zolang je wil. Eerst is er weer een veiligheidscontrole en scan. Onderweg naar de liften staat er vanalles te lezen over de wolkenkrabber. Wanneer het onze beurt is bij de liften gaan we met een snelheid van 42 km/uur naar verdieping 124 van de toren, @the Top of Burj Khalifa. De liften behoren tot de lijst van één van de snelste liften ter wereld. Je voelt het ook heel goed aan je oren...We bevinden ons hier op 452 meter hoogte op een 360° observatiedek. Vanaf hier hebben we een spectaculair vergezicht over Dubai en kunnen we dankzij open stukken in het glas mooie foto’s maken. Er hangt wel een soort van nevel en hierdoor is het Palmeneiland en de Burj Al Arab niet heel goed zichtbaar. Met een trap gaan we nog naar verdieping 125 waar we weer andere indrukken krijgen van de omgeving. Hier is er echter enkel dicht glas en dan valt het niet mee om geslaagde foto’s te maken door de reflectie in het raam. We zien vanop de toren ook de Dubai Fonteinen dansen op muziek. Dit wordt overdag slechts tweemaal gedaan, om 13u30 en om 14u. Tijdens de avond is de fonteinshow er elk half uur.

Binnen in het observatiedek staat ook een platform waarop tegels liggen en hier staan afbeeldingen op van de begane grond zoals wij ze zien vanaf de toren. Als je op de tegels staat zie je de begane grond bewegen...dit geeft aan hoeveel de Burj Khalifa steeds heen en weer wiegt. Het is best een enorm wiegje hoor.

Na zo’n anderhalf uur boven te zijn geweest gaan we aanschuiven om de lift terug naar beneden te nemen. Plots halen ze er een groepje tussenuit en mannetje en ik moeten ook mee. Blijkbaar was het gisteren zo druk dat sommige mensen uren hadden moeten wachten om de lift te kunnen nemen naar beneden. Dit willen ze vandaag vermijden en zodoende mogen we langs de Armani-lift naar beneden, normaal gezien enkel voor VIP’s. En zo krijgen we heel onverwacht een Armani-lounge te zien...mooi meegenomen dacht ik zo.

Terug beneden (na eerst nog eens van lift te zijn geswitcht) gaan we in de Mall eerst wat eten. Een broodje met een fruitsapje smaakt wel. Daarna nog wat snollen tussen souvenirs. Een stuk chocolade gemaakt van kamelenmelk gaat zeker mee naar ons Belgenlandje...moeten we zeker eens geproefd hebben.

Ook gaan we nog wat naar het aquarium kijken waar nu duikers in zitten.

In de Mall horen we regelmatig de oproepen voor het gebed voor de moslims. Ook in het winkelcentrum zijn hiervoor wasplaatsen (om zich te reinigen voor het gebed) en gebedsruimtes voorzien. Iets na 15u30 besluiten we om buiten bij de ingang van de Mall te gaan kijken. Hier komen volgens Agathe vaak hele dure auto’s voorbijgereden. Zo zien we Ferrari’s, Porsches, Range Rovers en nog wel wat blitse merken passeren, maar zeker niet overdreven veel.

Er stopt een soort van golfkarretje met twee mannen vlak voor ons die de parkeerwachters wat flesjes water komen brengen. Mannetje knikt vriendelijk naar de mannen en plots duwen ze ons ook twee flesjes water in de handen. Zo vriendelijk van die gasten, want dat water was meer dan welkom. Eigenlijk valt het sowieso op dat de Arabieren echt allemaal heel vriendelijk en gedienstig zijn.

Tegen 16u30 gaan we terug naar de inkomhal van de Dubai Mall want daar verzamelen we met de groep en dan kunnen we met z’n allen terug naar de bus die ons weer naar het hotel zal brengen.

Een kwartier later zijn we back at the hotel...de kamermeisjes hebben goed hun best gedaan want zelfs de kledij die mannetje vanmorgen in hoopjes had laten liggen hebben ze netjes opgeplooid.

We hebben nog even tijd om wat te rusten en ons op te frissen...vanavond staat er ons een diner te wachten in de Burj Al Arab, een luxueus hotel...dresscode = zéér netjes...geen t-shirts, spijkerbroeken, korte broeken.

Om 19u45 worden we in de lobby van ons hotel verwacht. Iedereen is wat chiquer gekleed. De Burj Al Arab (of Toren van de Arabieren) is dan ook iets speciaal.

Wanneer we naar de Burj Al Arab rijden krijgen we van Didier nog wat uitleg over dit hotel. Het is een zevensterrenhotel maar dat is iets wat het hotel er zelf van heeft gemaakt. Een vijfsterrenhotel is namelijk het hoogste dat je als hotel kan bereiken. Die zeven sterren zijn in feite een illusie.

Het hotel is gelegen op een kunstmatig eilandje in zee, 280 meter verwijderd van het strand in de Perzische Golf en verbonden met het vasteland via een brug. Deze brug kom je niet op als je geen toegangscode hebt. Oftewel ben je hotelgast, oftewel heb je gereserveerd in één van de 14 restaurants. Dan pas kom je erin.

Van architectuur is het hotel ook wel speciaal. Het heeft de vorm van het zeil van een dhow (typisch Arabisch schip) en is 321 meter hoog. Boven op het hotel bevindt zich een groot cirkelvormige heliplatform, dat zich uitstrekt vanaf de rand van het hotel tot boven de oceaan. Vlakbij staat hotel Jumairah Beach en dit heeft dan weer de vorm van een zeegolf. Beide hotels passen goed bij elkaar en behoren tot de Jumeirah-hotelgroep, eigendom van de koninklijke familie.

Daar aangekomen geeft Didier bij de slagboom de toegangscode en niet veel later stappen we de wereldberoemde Burj Al Arab binnen. Didier had ons al gewaarschuwd voor het wat verouderde interieur en dat is inderdaad zo. Het hotel is dan ook al bijna 20 jaar oud en naar het schijnt staat er volgend jaar een renovatie gepland. Persoonlijk vind ik de buitenkant niet passen bij de binnenkant. In de lobby zie je twee aquariums en een trap met dansende fonteinen maar het voelt allemaal heel bombastisch aan. Voor mij was het echt geen wow-gevoel bij het binnenkomen...ik ben wel fan van de buitenkant. Het hotel werd destijds gebouwd met de bedoeling om Dubai wereldberoemd te maken.

Wij hebben ons diner op de eerste verdieping in een Arabisch restaurant. Er staat een uitgebreid Arabisch buffet voor ons klaar. Van de drankprijzen schrikken we wel. Een glas champagne kost 190 Dirham, of bijna €50. Het duurste dat ik op de kaart zag was een bepaalde soort cognac van 6990 Dirham...deel dat maar eens door vier en dan weet je wat je in Euro’s moet betalen. En je kreeg hier heus geen liter cognac voor. Dacht dat het 60 cl was. Maar gelukkig is het platte water dat wij krijgen bij de maaltijd inbegrepen. Een glaasje Pepsi stond er trouwens geprijsd voor 38 Dirham, dus zo’n €9...

Over drank gesproken...In de Emiraten kan je als toerist enkel alcohol kopen in de horeca. Je zal het niet in de winkel vinden. En de lokale bevolking moet om een goedkeuring vragen om alcohol te mogen inkopen voor thuisgebruik. Dit gebeurt zelfs aan de hand van loonbriefjes die ze moeten laten zien en aan de hand van het loon wordt dan berekend hoeveel alcohol die persoon per maand mag kopen. Op die manier wordt alcoholmisbruik wel voorkomen. En wanneer je betrapt wordt op bv. alcoholgebruik in het verkeer dan vlieg je regelrecht de gevangenis in.

Na het speciale maar toch wel best lekkere Arabische buffet kunnen we nog wat rondkijken in en rond de Burj Al Arab...buiten staan er wel enkele chique wagens geparkeerd, zeker een fotootje waard. Ik loop ook even de brug op om de toren te kunnen vastleggen op de geheugenkaart maar dit valt niet mee.

Omstreeks 22u15 kunnen we de bus weer op. Er mag trouwens maar één bus per kwartier voor het hotel staan. Dit past namelijk niet bij de standing van het hotel.

Onderweg zien we de skipiste aan de Mall of the Emirates mooi verlicht in de kleuren van de nationale vlag.

Terug in ons hotel blikken we terug op een fijne avond maar eerlijk gezegd had ik van de Burj Al Arab wat meer verwacht. Morgen nog meer van Dubai ontdekken...I love it...weer reuze benieuwd...daaaaaaaag...

1. Chris en Wannes:
    25 november 2018
    Het ziet er echt wel gigantisch uit allemaal. Mooie foto's. Geniet er nog maar van.
  2. Jacobs Marian:
    25 november 2018
    Wauw....minder groen dan jullie vorige reizen, maar even indrukwekkend jullie daar te zien krijgen.
    @Broer, daar moet je toch rondlopen in een leren jasje...als Sjeik Swa:)
    Defileren en wat met uw gat draaien had mooie foto's opgeleverd!!!!