Waterford-Tralee

4 juni 2016 - Tralee, Ierland

Hello...korte nacht want het was opstaan om 6u30...ontbijt om 7u15...koffers laden om 8u15...wat zijn we een voorbeeldige groep want om 8u30 zijn we vertrokken onder een stralende zon en felblauwe hemel...er worden vandaag temperaturen verwacht tussen 21°C en 25°C.
Vandaag staat er veel Ierse geschiedenis op het programma...eerst staat Rock of Cashel op het programma met onder meer herinneringen aan de bekende Ierse heilige Saint Patrick, een ronde toren uit 1101 en een aantal Keltische 'High Crosses' (typische hoge kruisen).
Op onze tocht ernaartoe zien we ook versterkte woningen ...Stronghouses...die werden destijds opgebouwd om zich te beschermen tegen indringers. Het lijken wel burchten.
We komen door het plaatsje Clonmel...gelegen langs de rivier Suir (die we al vanaf het hotel zijn blijven volgen) waar er vanwege deze waterloop ook meer industrie te vinden is.
Vanuit Clonmel gaan we dieper het binnenland in...we passeren Rosegreen waar we ook een mega-paardenrenbaan zien. Ieren zijn blijkbaar zot van paarden en elk dorpje heeft wel zo'n paardenrenbaan.
Hier staat op de verkeersborden trouwens altijd alles in het Engels en het Keltisch geschreven...ook een taal die we niet aan het Engels kunnen linken...
Rond 10u bereiken we Cashel (gelegen in county Tipperary...Ierland is onderverdeeld in county's) en brengen we een bezoek aan Rock of Cashel of Saint Patrick's Rock...een 60 meter hoge kalksteenhoudende rots. Er staan ruïnes op van de Saint Patrick's Cathedral, Cormac's Chapel en een Round Tower. Momenteel staat er wel een stuk in de steigers voor renovatie. We krijgen een rondleiding van een lokale gids en zien ook het originele Saint Patrick's Cross. We krijgen nog een beetje vrije tijd en we verzamelen om 11u30 om samen naar The Rock bistro te gaan waar we traditionele Shephard's Pie eten...het is een gehaktschotel met puree bovenop...vreemd genoeg krijgen we hier dan nog frietjes bij, echt rare combinatie. Als afsluiter krijgen we nog een stukje appeltaart. Na de lunch nog ff vrije tijd en we besluiten om gewoon aan Rock of Cashel op een bankje te gaan zitten in een lekker warm zonnetje.
Om 13u15 zetten we onze tocht verder naar Killarney National Park, meer westelijk gelegen...de rit zal nog zo'n twee uren duren.
We rijden op een gegeven moment door het dorpje Mallow...de natuur in Ierland is mooi...heuvelachtig en heel veel groen. Spijtig genoeg is het niet altijd aangenaam vertoeven in een schuddende bus. De alternatieve wegen in Ierland zijn niet allemaal echt effen aangelegd en dus moeten wij de schokken opvangen...pfff, héél vermoeiend...
We zien in de verte de hoogste bergen van Ierland liggen...de hoogste is de Carrountoohil in het MacGillicuddy's-gebergte met een top van 1038 meter (ligt net buiten het Killarney National Park). Ook zien we de Purple mountain liggen met een top van 832 meter en meteen de tweede hoogste berg van Ierland (deze ligt wel in het Killarney National Park).
We arriveren rond 15u30 u in de stad Killarney vanwaar we met een koets het park zullen binnenrijden...het is het oudste nationale park van Ierland, is zo'n 102 vierkante km groot en herbergt veel fauna, flora en meren. Het park is ook een Unesco biosfeerreservaat. In het natuurgebied liggen de Lakes of Killarney, bergen, steile rotswanden, diepe dalen, grotten, watervallen, bossen met wintereik en venijnboom (Taxus baccata), veengebieden, heide en landschappen ontstaan door gletsjererosie. De koetsier plukt ons uit de groep en we mogen vooraan op de koets komen zitten. Het is nog een fors eind rijden met paard en koets doorheen de stad Killarney. Onze koetsier heet Johnny en ons mooie wit-grijze paard Silver. Blijkbaar is er een Harley-treffen in de stad, overal waar je kijkt zie je motoren. Ze rijden vlak langs onze koets. Silver trekt zich hier niks van aan. Na een tijdje rijden we het Killarney National Park binnen. De koetsier geeft wat uitleg over de aanwezige flora en we maken een korte stop aan de overblijfselen van de Muckross abdij. Binnenin deze abdij staat de oudste boom van het park, een taxusboom of de 'bleeding tree'...genoemd naar het leed dat er aan de boom heeft plaatsgevonden. Monniken zouden er destijds gruwelijk verdreven zijn uit de abdij door verhanging aan de boom (werd er verteld).
Na een kwartiertje terug de koets in en tegen 17u komen we aan de eindhalte en daar staat ook het Muckross House, een gigantisch gebouw destijds geschonken door de Amerikanen en dat nu dienst doet als museum. De tuin eromheen is fenomenaal mooi...met bloemen en struiken in vele kleuren...uitgestrekte grasvelden en klaterende meren. Ook staan er de beroemde Ierse pikzwarte Kerry-koeien, echte melkkoeien...het oudste koeras van Ierland.
We slenteren nog wat rond in de prachtige omgeving onder een warme zonnehemel. Tegen 18u terug verzamelen aan de bus en dan richting Tralee waar we zullen verblijven in The Rose Hotel. Omstreeks 19u arriveren we aan het hotel...vlug wat opfrissen en om 20u aan tafel...het is een drukte van jewelste in de eetzaal...het is een heel groot hotel en er is een bruiloft aan de gang.
Na het vullen van onze buikjes nog ff een frisse neus halen en niet veel later platte rust...morgen staat de wekker immers op 6u40...bye, bye...

1. Diane:
    5 juni 2016
    hey we hebben gisteren ons etentje met ons oud ploegje van hoogstraten was weer gezellig is moest jullie de vele groetjes doen en geniet van je reis ziet er weer allemaal de moeite uit.