Dublin-Runcore

9 juni 2016 - Runcorn, Verenigd Koninkrijk

Afgelopen nacht alles dichtbij m'n beddeke gelegd voor het geval er hier iets moest gebeuren in dit doolhofhotel. Ik heb wel een brandweermannetje bij die me wel naar buiten zou begeleiden (hoop ik toch) maar het is toch een beetje een geruststellend gevoel dat ik meteen smartphone kan nemen in het donker en hiermee de zaklamp kan aansteken.
Wekker al maar vroeg gezet zodanig dat ik voor het ontbijt in de lobby nog even op internet kan. Dan om 7u30 het ontbijt, geen minuut vroeger mogen we de eetzaal binnen. Het is in buffetvorm...zoals al bijna elke dag neem ik wat graantjes, havermout, yoghurt en vers fruit maar deze keer smaakt het echt niet...zo een rare smaak...het is niet van mijn gewoonte maar deze keer heb ik het laten staan. Dan maar een beetje 'scrambled eggs' en een mini-croissant.
En zo is er nog vanalles mis gelopen in dit hotel...een alleenstaande dame van onze groep was gisteren naar haar kamer gegaan en daar lag iemand in bed te slapen. Dan kreeg ze wel een andere kamer maar daar zat geen slot op de deur. Een koppel van de groep kwam in een kamer terecht met slechts een éénpersoonsbed in. Erg romantisch en ideaal als pril koppeltje maar ze hebben toch gewisseld van kamer met iemand die alleen reist. Nog iemand anders van de groep had het vanmorgen over een 'zoölogie' in hun badkamer...die hadden blijkbaar last van beestjes...onze kamer was volgens mij gisteren zelfs nog geschilderd want het rook er naar verf en overal waren nog verfspatten te zien.
Soit...tot zover mijn relaas over dit 'sfeervolle' hotel...
Na het ontbijt koffers ophalen (komt ge ook nog mensen tegen van de groep die compleet de weg kwijt zijn in het doolhof van gangen) en verzamelen aan de bus. Het laden van de koffers is een heel puzzelwerk en neemt ook best wat tijd in beslag.
Om 9u zijn we terug op weg naar de hoofdstad Dublin...eerst nog wat sightseeing per bus en dan een bezoek aan Trinity College.
Tijdens de sightseeing rijden we eerst langs de St. Patricks Cathedral (vernoemd naar de heilige bron St. Patrick die zich in de tuin bevond). Even een fotostop en weer verder...we passeren nog een keer de Christ Church Cathedral, Dublin Castle, City Hall en dan rijden we richting Trinity Collage. Hier zien we ook The House of Lords (nu Bank of Ireland), vervolgens passeren we in O'Connellstreet het standbeeld van O'Connor (een vrijheidsstrijder met het woord), The Spire of Dublin of Monument of Light (roestvrijstalen spitse toren van 120 meter hoog, een basis van 3 meter en een spits van 15 cm dat normaal moest worden opgericht ter ere van het millennium, maar door vertraging uiteindelijk pas in 2003 werd opgebouwd), vervolgens The Amssador Theatre, Maternity Hospital, Garden of Remembrance, Writers Museum,...
We sluiten onze sightseeing af aan Trinity College waar we de Trinity College Library Dublin gaan bezoeken, één van de grootste onderzoeksbibliotheken ter wereld. Daar aangekomen gaan we eerst het 'Book of Kells' bekijken. Dit boek werd vermoedelijk vroeg in de negende eeuw door monniken in Iona gemaakt en het bevat een rijkelijk geïllustreerde kopie van de vier evangeliën in het Latijn. Toen Iona werd aangevallen door vikingen werd het boek in veiligheid gebracht in Kells. Om veiligheidsredenen werd het boek rond 1653 naar Dublin gestuurd en zo kwam het terecht in Trinity College. Enkel het boek zien is voor ons het belangrijkste, alle illustraties hieromtrent spreken ons niet zo aan. Omdat we na het bezoek aan Trinity toch vrije tijd hebben gaan wij alvast door naar The Long Room.
The Long Room in de bibliotheek is een lust voor het oog. Ze is bijna 65 meter lang en biedt onderdak aan ongeveer 200000 stuks van de oudste boeken van de bibliotheek. Dit doet me denken aan de bibliotheek van Harry Potter...echt de moeite. Ben blij dat ik hier ben komen kijken...ook staat er in The Long Room de eiken-wilgenhouten harp met koperen snaren. Het nationale symbool van Ierland is deze Keltische harp die ook op de Ierse Euromunten afgebeeld staat. Maar het klavertje (shamrock) wordt ook vaak gebruikt als nationaal symbool, onder meer door het nationale rugbyteam.
Na het bezoek aan Trinity wandelen we naar The Spire. Deze piek wil ik toch wel even fotograferen. Dan nog een souvenir halen voor thuis...een wegwijzerplaatje met Ireland (éire) op in de kleuren van de Ierse vlag met nog een klaviertje drie erop...leuk voor op het tuinhuis.
We wandelen nog even naar de uitgaansbuurt Temple Bar, lopen nog ff terug langs Molly Malone. Hier delen ze halve liters 7-Up Mojito uit...mooi meegenomen voor straks op de boot. We gaan vlug nog wat eten en tegen 13u30 verzamelen we weer aan de bus die vervolgens koers zet naar de haven van Dublin. Hier stopt het deel Ierland voor ons...en wat een fantastisch weer hebben we gehad...
We hebben tijdens onze tijd in Ierland trouwens altijd verbleven in de Republiek Ierland. Noord-Ierland hoort hier niet bij, dat maakt deel uit van het Verenigd Koninkrijk.
Rond 14u15 begint het inschepen op de fast ferry van rederij Stena Line. De duurtijd van de oversteek naar Holyhead in Noord-Wales is weer 3,5 uren maar de afstand die we moeten overbruggen is nu 120 km. Vandaar de fast ferry die iets sneller zal varen dan de vorige keer. De bus zet zich op dek 5 en dan kunnen we ons naar de upper-dekken begeven.
Om 15u10 varen we af richting Port of Holyhead...bye, bye, Ireland...
Aan boord even de boot verkennen en we zoeken ons een chill-plaatsje...een ideaal moment om wat te lezen en om een dutje te doen.
Om 18u40, exact 3,5 uren later meren we aan in Holyhead en kan het ontschepen beginnen. Holyhead is gelegen op het eiland Anglesay, gescheiden van het vasteland van Wales door de Britannia Bridge over de diepe zeekloof Menai Straat. We maken vlak voor de kloof nog vlug een tussenstop bij een plaatsje met de tweede langste naam ter wereld, niet uit te spreken door iemand die het Welsh niet machtig is ... 'llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch' wat in het Engels wil zeggen 'The Church of Mary in The Hollow of The White Hazel near The Fierce Whirlpool and The Church of Tysilio by The Red Cave'...iemand van de bus krijgt een man van het plaatsje zo ver om het in de bus even te komen uitspreken in de micro...leuk...
Van hieruit is het nog zo'n uur en drie kwartier rijden tot net voorbij Chester in het plaatsje Runcorn (Engeland), graafschap Cheshire. Hier zullen we nog een nacht verblijven in het Holiday Inn Hotel Runcorn. Hier nog een erg laat avondmaal rond 22u en vlug beddeke in...tomorrow back to Belgium...