Hoogstraten-Bristol (Verenigd Koninkrijk)

2 juni 2016 - Bristol, Verenigd Koninkrijk

Nog voor de wekker afliep om 4u20 al wakker...brandweermannetje besloot vannacht na de interventie nog een baddeke te nemen. Dus hiervan ook weer wakker geworden...hopelijk kunnen we op de bus nog wat slapen straks.
Lange reisdag voor de boeg en nog half slaperig neem ik een sober ontbijtje. Het is al wat licht aan het worden...Vlug de kippetjes nog wat voorzien van graantjes en brood (nog geen kip te zien natuurlijk, die zitten nog lekker met z'n allen in hun slaaphok), laatste check en dan staat om 5u10 onze taxi (ons papa-tje) voor de deur om ons naar de vertrekplaats in Rijkevorsel te brengen. Daar aangekomen kan de bagage meteen op de bus en rond 5u40 vertrekken met een bijna voltallige groep, gids Dirk en chauffeur Bart. We pikken nog wat mensen op in Zoersel, Antwerpen Piva en Sint-Niklaas. Onderweg zien we dat de snelwegen al veranderen in filewegen...gelukkig kunnen we op de strook voor bus en taxi blijven rijden. Vanuit Sint-Niklaas gaat het richting het Franse Calais waar we straks de boot zullen nemen naar het Engelse Dover.
Omstreeks 9u bereiken we Calais...we zien veel politie patrouilleren om en nabij de vluchtelingenkampen. Er staat een heel strakke wind en we vangen al een glimp op van een zéér woelige zee met schuimkoppen. Als dat maar goedkomt straks...
We moeten ook eerst door de Engelse grenscontrole. Dus allen de bus uit voor een paspoortcontrole. Tijdens de controle sturen ze een drugshond de lege bus op en wordt ook heel het bagageruim afgesnuffeld. Bij de paspoortcontrole zie ik plots wat stoere kerels binnenkomen met insignes van 'Crew' en 'Coldplay' op hun kledij. Zouden deze echt bij de band horen? Na de paspoortcontrole op weg naar de bus zien we twee zwarte geblindeerde bussen staan...deze zijn dus echt van Coldplay...maar of 'the Chris Martin' hierop zit komen we niet te weten.
Het inschepen begint normaal om 10u15 en tot die tijd kunnen we nog even de benen strekken en wat drinken of eten...ik verwen me alvast met ne warme choco want het is hier best koud. Wanneer we terug bij de bus komen zien we dat één Coldplay-bus achter onze bus staat...ze zitten dus op dezelfde boot...maar ik zie de band eerder het vliegtuig nemen en moesten ze toch meevaren dan zullen ze wel in een VIP-ruimte verblijven.
Het unloaden van de Ferry duurt langer dan voorzien (vermoedelijk door het slechte weer) met als gevolg dat we zo'n drie kwartier later pas aan boord kunnen op de P&O Ferry 'Spirit of France'...de overtocht naar Dover zal zo'n anderhalf uur duren. Op dek 5 worden we omringd door nog vijf extra bussen van Coldplay...dus zeven in totaal. We begeven ons naar dek 8 en we voelen al direct dat het een woelige overtocht zal worden (en de boot ligt nog stil op dat moment)...op het achterdek staat een forse wind die je gewoon omver blaast. Dan maar terug naar binnen, nog even wat snuisteren in een winkeltje en dan een plaatsje zoeken op het midden van de boot want daar heb je het minste last van de deining. Op volle zee gekomen gaat de boot flink heen en weer. Normaal door de gangpaden lopen lukt gewoon niet. Je moet de enorme deining van de boot ondergaan en het lijkt of iedereen gedronken heeft...dus zit er niks andere op dan gewoon te blijven zitten (wel in gezelschap van de Coldplay-crew ;)) en hopen dat we niet zeeziek worden. Naar het toilet gaan is een hele onderneming met al die deining en ook de maag protesteert hiertegen.
Rond 13u30 (12u30 plaatselijke tijd) meren we aan bij de White Cliffs of Dover in Engeland. We kunnen vlotjes terug naar de bus en niet veel later beginnen we aan onze tocht naar Bristol...zo'n 320 km...en vanaf nu ook zeker op het linkse rijvak blijven...we rijden langs de ringweg rond Londen...passeren Londen Heathrow Airport waar we vlak boven onze onze hoofden enkele vliegtuigen hun landing zien maken.
Dan nog ff een tussenstop voor een hapje en een drankje en een sms'je naar ons Milake om dan terug de snelweg op te gaan voor nog een 115 km tot in Bristol, de achtste grootste stad van het Verenigd Koninkrijk, waar we zullen overnachten in een hotel om morgen onze tocht naar Ierland verder te zetten. Ik weet niet hoe het weer in België momenteel is maar hier zien we toch al wat blauwe lucht, af en toe zon en geen regen meer...hopelijk zetten we deze trend verder voor de rest van de vakantie...
Rond 17u30 arriveren we in hotel Holiday Inn Bristol Filton...bij het uitdelen van de sleutels blijkt de onze er niet bij te zitten maar de gids heeft dit vlug opgelost. Eerst even alles naar de kamer brengen...is trouwens een leuk hotel met mooi park errond...en dan kunnen we om 18u30 aanschuiven voor het buffet. Voor ieders ligt er wel wat lekkers.
Na het eten nog een kijkje genomen in het park en dan maar vroeg beddeke in want dit was alvast een vermoeiende dag...

1. Chris en Wannes:
    3 juni 2016
    Vergeet niet een goei Engels ontbijt te nemen. Eieren, spek, bloedworst, worstjes en natuurlijk bonen in tomatensaus . Hierbij nog enkele geroosterde boterhammetjes en je kan er de hele dag weer tegen. Smakelijk en groetjes uit het vochtige België.
  2. Leen en Marc:
    3 juni 2016