Rundhaug

6 februari 2016 - Rundhaug, Noorwegen

Nog ff terugkomen op gisterenavond want er is nog vanalles gebeurd in noorderlichtland. Rond 23u15 was ik wat bijgewerkt met het reisverslag en had de wekker dan maar om 23u55 gezet om alle waarden nog ff te checken en om te zien of de bewolking was weggetrokken. Iets voor 23u30 (lag net op bed) Whatsapp-je dat de lucht is opgeklaard en dat het noorderlicht vrij spel heeft. Vlug in mijn kleren (mannetje heeft geen zin om mee te gaan) en hoppa naar onze jachtplaats. Ben ik toch wel mijn hoofdlampje vergeten zekers...maar gelukkig gaan Joost en Nienke ook richting veld en kan ik met hen mee. Onderweg vangen we al flarden op van het noorderlicht. En op het veldje aangekomen zien we boven ons en rondom ons flarden van het noorderlicht. Met periodes licht het heel fel op met van die dansende bewegingen...hier word ik toch weer ff stil van...het is ook een flink stuk kouder geworden ondertussen, om en bij de -20°C...en dat voel je wel. We kunnen toch een hele tijd genieten van het lichtspel van moeder natuur. Tegen 1u30 zwakt het enorm af en besluit ik om samen met nog twee andere dames terug naar het hotel te gaan. Wanneer we daar aankomen zien we net nog een andere dame van de groep op ons afkomen en die verteld ons dat de binnendeur naar de receptie op slot is. Dus kunnen we niet naar binnen. Dus wij op het raampje kloppen, wat staan roepen maar helemaal niks van reactie. Er hangt wel een soort klaviertje aan de muur naast de deur maar van een code weten wij ook niks. Dan heb ik mannetje proberen bellen maar ik krijg geen gehoor, dus die kan de deur ook niet komen openmaken. Gelukkig heb ik een beetje wifi-ontvangst en kan ik een Whatsapp sturen met de vraag of Ruben weet hoe we binnen kunnen geraken. Maar hierop ook geen antwoord. We zien wel dat anderen van de groep het berichtje ook hebben gelezen en sommigen van hen zijn ook in het hotel. Dan maar de vraag sturen of iemand de deur wil komen openmaken. Even later stuurt Koen, die ook op het veldje staat, een Whatsapp dat Ruben onderweg is naar het hotel. Dit duurt toch nog even en dan zien we plots dat iedereen van het veldje is teruggekomen. In het kleine verandake tussen buitendeur en binnendeur receptie staan we dan met z'n allen en niemand weet hoe die deur open moet. Na nog zo'n klein kwartiertje komt er toch een meisje van het hotel opdagen die de deur kan openmaken. Pfff, normaal gezien moest de buitendeur gesloten zijn en die was te openen met een code (die we dus nu wel hebben gekregen) terwijl die binnendeur gewoon open had moeten blijven. Gelukkig stond ik hier niet alleen en is het achteraf weer een leuk verhaal om te vertellen...
Wel weer slecht geslapen, het is hier dan ook overal zo'n droge lucht dat ik constant last heb van mijn neus...ik heb bijna constant last van bloedneuzen.
Na het ontbijtbuffetje (en we hebben weer een jarige vandaag...Anita, een hele lieve dame...haar stoel was wel versierd maar deze keer geen muziekje want het internet is hier van een slechte kwaliteit) verzamelen de 12 personen voor Polar Park aan de bus tegen 11u en kunnen we vertrekken voor een mooie tocht van een uurtje naar Bardu. We zijn nog maar net weg wanneer we nog zeggen dat we goed moeten opletten voor elanden als we plots een enorme eland (met gewei, dus een mannetje) zien staan vlakbij de plaats waar we de avond voordien nog hebben staan jagen naar het noorderlicht. Leuk om te zien.
Bij Polar Park aangekomen nemen we onze tickets (we betalen 200 Noorse Kronen ipv 240 Noorse Kronen dankzij onze buschauffeur Eddy) en drinken we eerst nog wat. Wanneer het park opengaat om 12u neemt Eddy ons mee op sleeptouw doorheen deze kleinschalige zoo. We zien elanden, wolven, herten, lynxen en er zitten ook rendieren, poolvosjes. De dieren zitten verspreid langsheen mooie wandelpaden omgeven door de mooie Noorse natuur. De beren kunnen we niet bezoeken want die zijn nu in hun winterslaap. Eddy wist nog een anekdote te vertellen over een jager die vorig jaar tijdens het jachtseizoen een eland had neergeschoten in het park...die had blijkbaar niet in de gaten dat dit een eland in gevangenschap was. Ocharme het beest. Eddy zelf is ook een enorme dierenliefhebber. Hij heeft thuis 15 husky's lopen en hij is er helemaal vol van...
We krijgen ook nog het voederen van de Lynx, met de naam Frost, te zien...tegen 14u hebben mannetje en ik het wel gezien in Polar Park en gaan we met Ineke alvast naar de ingang om er nog iets te drinken. Hier zitten al een paar personen van de groep. We kunnen binnen nog goed opwarmen want buiten is het echt guur koud dit keer omdat er ook een stevige wind staat. Rond 14u45 is iedereen van de groep terug en rijden we terug naar Rundhaug. Het is al wat donker aan het worden. In het hotel aangekomen wil ik toch even wat platte rust want het tekort aan slaap begin ik goed te voelen.
Rond 17 weer even wat Whatsapp-jes over het noorderlicht dat het misschien nu wel het ideale moment is om nog te gaan jagen. Ben dan even naar het veldje gelopen maar er was weinig of geen noorderlicht te zien. Dan maar vlug terug naar het hotel en tegen 18u schuiven we aan tafel voor een overheerlijke schotel met zalm...mmmmm, dit was echt lekker. We vullen nog wat envelopjes met fooien voor Ruben en Eddy...ook wisselen we nog onze emailadressen uit...
Om 21u staat er nog een sneeuwschoenwandeling gepland maar velen laten die aan zich voorbij gaan door het late uur. Ook mannetje heeft er geen zin meer in. Ik zou nog wel willen gaan maar ik weet dat ik het achteraf waarschijnlijk zal moeten bekopen. Dus laat ook ik de wandeling voor wat ze is.
We gaan dan alles al vertrekkensklaar zetten voor morgen want dan zit onze vakantie erop...nog even aan reisverslagje werken en dan beddeke in voor hopelijk een goede nachtrust. Noorderlicht zit er hoogstwaarschijnlijk niet meer in vannacht wegens grote kans op sneeuwbuien...eindstand blijft 4 op 7...niet slecht, toch?
Enne, het pootafdrukmysterie is nog niet opgelost...niet naar gezocht vandaag...