Kilpisjärvi-Rundhaug (Noorwegen)

5 februari 2016 - Rundhaug, Noorwegen

Wel wat onrustig geslapen...gewoon omdat je het gevoel hebt dat je misschien een spectaculair noorderlicht gaat missen. Rond 4u Whatsapp-je dat alle waarden goed zijn. Vlug ff in thermisch ondergoed buiten gaan piepen. Ik zie wel een vage groene gloed maar er is ook veel bewolking, toch wat twijfel om te gaan jagen maar door de vele bewolking besluit ik toch maar om binnen te blijven. Ook op de webcam van Tromsø is veel bewolking te zien en de grafiek van de BZ-waarden geeft toch weer positieve waarden aan.
Rond 7u30 gaat de wekker en rond 8u schuiven we weer aan voor het sobere ontbijtje. Jacky heeft blijkbaar vannacht als enige toch enkele minuten wat spectaculair dansend noorderlicht gezien in verschillende kleuren. Maar het was dus vlug weer weg...dan is het wel ff balen dat je dat gemist hebt maar dan had ik blijkbaar tot 4u30 buiten moeten blijven staan. En dat bij temperaturen ver onder de -20°C (was het gisterenavond blijkbaar ook al, vandaar die bevroren neus...). Gisterenavond waren er trouwens nog wat whatsapp-jes van een ongeruste Joris die alleen op een heuveltje zat te jagen en die dacht dat er bij hem in de buurt een wolf stond te huilen. Maar hij zat vanmorgen toch aan de ontbijttafel dus zo'n gevaarlijke wolf zal het dan wel niet geweest zijn. Zijn vrouw Nicole is vandaag trouwens jarig, ze wordt 40...iemand van onze groep had haar stoel al versierd en mannetje zette vlug een verjaardagsliedje op met de iPad toen ze binnenkwam...verrassing geslaagd...
Tijdens het ontbijt kunnen we genieten van een prachtig uitzicht over Kilpisjärvi...de lucht kleurt mooi roze, blauwig boven een betoverend wit landschap.
Na het ontbijt vlug nog wat van dit adembenemend uitzicht proberen vast te leggen op het geheugenkaartje van het fototoestel...maar ik sla alles wat mijn ogen waarnemen op op mijn lichamelijke en geestelijke harde schijf...mooi, mooi, mooi...Wonderful Beautiful World...als iedereen nu eens zijn steentje zou bijdragen om goed te zijn voor moeder aarde want de natuur is toch iets waar je respect voor zou moeten hebben...
Huidige temperatuur is -18°C...en toch valt het mee want ik kan zelfs zonder handschoenen rondwandelen, al begin ik waarschijnlijk ook wel wat te wennen aan de lage temperaturen.
Op ons terrasje van het appartement hebben we ook een wow-uitzicht. In de sneeuw vlak naast ons terras staan vreemde afdrukken...het lijken grote poten, maar we kunnen het niet thuisbrengen. Er heeft in ieder geval een dier gelopen maar ik ga straks eens googelen naar pootafdrukken in de sneeuw van dieren die hier voorkomen en hoop zo te weten te komen welk dier ons een bezoekje heeft gebracht afgelopen nacht.
Nog ff reisverslagje bijwerken en dan koffers naar de bus brengen om rond 11u te vertrekken voor een bijzondere etappe van zo'n 160 km. We gaan snel de grens over om zo in Noorwegen aan te komen. Onderweg winnen we weer een uurtje want Noorwegen hanteert dezelfde tijdzone als ons.
Tijdens onze tocht krijgt onze reis een compleet nieuwe wending...het Finse binnenland wordt binnen het uur omgeruild voor de indrukwekkende Noorse Fjorden. Ook moeten we onze ogen goed open houden om elanden te spotten...die zouden hier regelmatig opduiken op dit traject. De omgeving is werkelijk fantastisch, een ruige bergstreek met bevroren watervalletjes die mooi blauw kleuren. Hier valt het op dat er bijna geen sneeuw op de boompjes ligt. Hier zijn de temperaturen ook iets hoger (-8°C) en meestal waait de wind de sneeuw uit de bomen. Ben nog maar pas in Noorwegen en 'I like it'...plots zien we aan de linkerkant twee elanden, voor mijn tere oogjes wel niet zo goed waar te nemen...ik hoop op nog andere elanden. Ook zien we een Golden Eagle tussen de bergen rondzweven.
Rond 11u bereiken we een eerste Fjord, Skibotn...we maken er even een fotostop...dit is weer een heel sterk staaltje van  moeder natuur. We komen ogen tekort om dit 'amazing view' te aanschouwen.
Rond 11u15 weer de bus op om onze spectaculaire tocht langs het Skibotn-Fjord verder te zetten. Het blijft me verbazen met welke snelheid onze chauffeur Eddy de bus door dit bevroren landschap loodst.
Nu zien we dat er terug meer sneeuw op de bomen ligt, zoals in Kilpisjärvi .
Onze volgende stop is aan een tankstation waar we wat kunnen drinken en eten. We verorberen een Noors smoske kaas/hesp...mmmmm, lekker...de munteenheid van Noorwegen is trouwens de Noorse Kroon. Tien Noorse Kronen in ongeveer één Euro.
Na deze stop komen we binnen de drie minuten aan bij het volgende fjord, Balsfjorden. Hier maken we ook weer een fotostop. In dit fjord komen van september tot begin februari orka's en bultruggen voor, dit fjord staat dan ook in verbinding met Tromsø. Na ons te hebben vergaapt aan het magnifieke zicht op de fjord zetten we koers richting Rundhaug waar we zullen verblijven in hotel Rundhaug Gjestegård. Dit laatste stuk moeten we vooral goed onze ogen open houden voor elanden, want de elandenpopulatie is rond Rundhaug enorm groot. En ja, we krijgen twee vrouwtjes te zien tussen de bosjes. De bus stopt even zodanig dat we ze goed kunnen bekijken en fotograferen.
Aangekomen in ons hotel moeten we allemaal apart inchecken. Wij krijgen kamer 305...en er wordt vrolijk bijverteld dat in juni vorig jaar koning Haakon van Noorwegen in dezelfde kamer heeft gelogeerd. Aan de muur zien we een foto van zijn bezoek hangen. Leuk om weten...en ik denk dat onze kamer voor dat koninklijk bezoek een nieuwe badkamer heeft gekregen want deze is piekfijn in orde terwijl bij anderen van de groep dat veel minder is en sommigen zelfs op de gang naar een douche of toilet moeten. Boffen we even...ook hebben we volgens mij direct zicht op het noorderlicht vanuit ons bed als dat straks zou opduiken.
We verzamelen met de groep nog even in een soort van chill-ruimte en krijgen er koffie, thee en een vers gebakken wafel aangeboden. Blijkbaar gaat de geplande snowshoe-walk van vanavond niet door en is deze verzet naar morgenavond. We bekijken samen de eventuele excursies die we morgen, op onze vrije dag, nog kunnen boeken. We slaan stijl achterover van de prijzen. Oké, het is vakantie, maar een rendiersafari in de bergen zou ons 2795 Noorse Kronen (of zo'n €280) kosten per persoon (zonder een rendierslede-tocht). Dat vind ik er toch wel wat over...er is ook nog een 'Feed the Reindeer' excursie te boeken maar deze is ook zonder rendierslede-tocht en dat is net wat ik zou willen doen. De verantwoordelijke van het hotel heeft de Sami gecontacteerd en deze wil eventueel wel een sledetocht met ons doen voor een meerprijs...deze prijs zullen ze ons straks laten weten na het diner. Zonder de sledetocht zou deze excursie al op 789 Noorse Kronen (of zo'n €79) komen...ben benieuwd naar de prijs straks want volgens Ruben gaan ze er heel veel extra voor vragen. Als dat het geval is gaan we morgen misschien met een aantal een trajectje wandelen en wie weet komen we dan weer elanden tegen.
We gaan nog even wat verkennen rond het hotel en hebben wat relax-time in onze koninklijke suite. Het internet is hier echter van een erbarmelijke kwaliteit...pfff, weet niet of ik iets ga kunnen posten maar ik blijf proberen.
Rond 18u gaan we aan tafel voor het diner. Normaal was het lamsbout maar ik heb voor mannetje en mij een vegetarische schotel gevraagd...we krijgen met couscous gevulde paprika met een pittige tomatensaus...echt héél lekker...dan komt Ruben vlak voor het dessert binnen dat de bewolking wat is opengetrokken en het ideale omstandigheden zijn om te gaan jagen. Wat doen we nu? Dessert laten voor wat het is of de gok wagen en dessert vlug binnenspelen? De meesten kiezen ervoor om vlug het dessert te nuttigen. Ik ga al vlug mijn skijas, muts, handschoenen, sjaals, hoofdlampje halen...ook het fluovestje van Voigt Travel moet dit keer aan want we moeten langs een rijbaan naar de plaats om het noorderlicht te spotten. Als ik terug beneden kom wordt het dessert net geserveerd...ik krijg een mega groot stuk appeltaart met een bol vanille-ijs. Echt lekker maar veel te veel dus ik schuif de rest maar door naar mannetje zodanig dat ik kan vertrekken, na mijn wintertenue te hebben aangetrokken, naar onze jachtplaats. Ik weet alleen niet waar dit precies is. Een heel stuk voor mij loopt wel iemand van de groep en die volg ik dan maar. Maar die blijft maar lopen tot op een gegeven moment ik het gevoel heb dat we de jachtplaats al lang gepasseerd zijn. En ja hoor, dat is ook zo...ik keer dan maar terug in mijn eentje want de vader van Koen besluit om toch maar daar te blijven om het noorderlicht te spotten. Na een stuk terug te hebben gewandeld zie ik een deel van de groep in een veld staan en vind ik gelukkig het paadje (dat enkele uren voordien is gemaakt door enkele personen van de groep door de sneeuw te gaan aanstampen). Ik verwacht dat mannetje er ondertussen ook al wel zal zijn maar dat is niet zo. Wanneer ik bij de groep sta zien we op vele verschillende plaatsen rondom en boven ons het noorderlicht door de open stukken in de bewolking doorpriemen. Niet heel fel groen zoals gisteren maar toch goed zichtbaar. Even later komt mannetje er ook aan en hij heeft gelukkig het fototoestel nog meegepakt zoals ik had gevraagd (want dat was ik in mijn haast vergeten). Ik probeer nu met mijn eigen toestel toch wat foto's te maken en tot mijn verbazing blijken het best goeie foto's te zijn. Het noorderlicht is er heel goed op te zien. We blijven nog een tijdje staan (het is helemaal niet zo koud als gisteren) en zien dat het noorderlicht haar best doet maar de bewolking steekt er een stokje voor. Spijtig, want anders had het een hele groene hemel geweest...als de bewolking heel het hemelruim inpalmt gaan we met z'n allen terug naar het hotel...daar moeten we nog ff bespreken welke excursie we morgen gaan doen. Blijkbaar komt er €30 bij om een klein tochtje te doen met de rendieren. Daar haken velen alweer door af. En wij hebben twee jaar geleden al een rendiersafari gedaan dus vinden we het niet zo heel erg dat we deze uiteindelijk niet zouden doen. We zouden ook nog naar het Polar Park (dierentuin met polardieren) kunnen maar dan moeten we onze eigen bus charteren voor €600. We zouden normaal met meer dan tien personen zijn dus dan gaan we dat maar doen. En zo zal onze dag morgen ook goed gevuld zijn en in het Polar Park gaan we vast en zeker ook rendieren zien. En wie weet onderweg met de bus ook nog elanden...dan doen we eigenlijk ineens een elandsafari...
Nu nog hopen dat de lucht voor vanavond en vannacht goed opklaart en dat de BZ-waarden gunstig blijven om straks nog op jacht te gaan naar het noorderlicht...stand is nu 4 op 7...
Enne, wat de sporen in de sneeuw betreft, daar kan ik nog geen antwoord op geven, weinig tijd gehad om te zoeken en niet de hele tijd wifi gehad...maybe tomorrow...

1. Chris en Wannes:
    6 februari 2016
    Hallo ginder. Zoals gewoonlijk weer een uitgebreid verslag. Het geeft ons telkens weer het gevoel of we er zelf bij zijn. Geniet er nog van. Groetjes vanuit landal park in de Limburg.
  2. Sandra de Gier:
    6 februari 2016
    Geëindigd met een cliffhanger... Van welk dier zijn de mysterieuze poten?! Haha. Veen plezier in het Polar park!
  3. Lies en jef:
    6 februari 2016
    weer mooie verhalen gelezen...geniet er nog maar goe van....heb vandaag de reisverhalen weer afgeprint en bij je ma en pa bezorgd grtjs xxx