Amsterdam-Los Angeles...

18 mei 2015 - Long Beach, California, Verenigde Staten

Iets na vier uur vanmorgen (of liever nog nacht) laat de wekker ons weten dat het tijd is om aan de vakantie te beginnen. Van een echt vakantiegevoel kan ik nog niet spreken vermits de zenuwen door mijn lichaam gieren...'waar ben ik toch weer aan begonnen' gaat er dan door me heen. Maar dit zal wel gezonde vakantiespanning zijn zeker?
Vlug wat eten, bagage en huis nog eens controleren en de kippetjes en vissen nog eens gaan begroeten...'zou ons Milake nog in dromenland zijn' vraag ik me af. Wat mis ik ze al...:)
Deze keer niemand die ons naar Schiphol gaat brengen (maar Wannes, we gaan sowieso nog wel eens eten, hé ;)). We vertrekken iets na vijf uur naar de Schiphol Smart Parking. Onderweg valt het verkeer wel mee en rond 6u30 vinden we na eventjes zoeken op die gigantische parking een plekje om de auto te parkeren. Met onze koffers naar de stopplaats van de pendelbus en zo rechtstreeks naar de vertrekhal. We moeten enkel nog zelf onze bagage labelen zodanig dat ze het vliegtuig op kunnen. Bij koffer één gaat het al mis...de scanner kan het label niet vinden. De tweede poging gaat goed. Maar bij koffer twee gaat het alweer mis en deze keer moeten we er iemand bijroepen. Dan maar naar een aparte balie waar ze de koffer apart zullen inscannen...scenario's van verloren koffers gaan al vlotjes door mijn gedachten...maar dat zijn zorgen voor in LA.
Na de grenscontrole moeten we nog even een scheerapparaat voor meneer kopen want hij is het vergeten op het werk. Dan naar onze gate en door de veiligheidscontrole. De bodyscan geeft een verdacht iets aan bij mij. Dan maar fouilleren en het verdachte iets bleek mijn zakdoek te zijn. Maar ondanks de grote veiligheidscontrole heb ik wel de indruk dat het allemaal wat minder streng is tegen onze vorige USA-trip.
Ondertussen is het 8u15 en vanaf 9u10 begint het boarden. Rond 10u zijn we opgestegen...dit went toch nooit. We zullen vanaf Amsterdam vliegen over Schotland, noordelijk IJsland, Groenland (hier voorspelt de piloot turbulentie :( ), dan richting Canada om dan vervolgens koers te zetten naar LA...
Wanneer ik dit typ vliegen we zo'n 909 km/uur, met een hoogte van 9754 km, buitentemperatuur -50°C...nog 8786 km te overbruggen tot LA...
Ondertussen al voorzien van een watertje en een zakje nootjes...
Na een tweetal uurtjes vliegen een maaltijden nuttigen...op het menu een vegetarische pasta of rijst met kip, een portie koude groentjes, en een citroenmousse met rood fruit...10/10 voor de catering van KLM want het was echt lekker. Later volgen nog ijs, chips, zoveel versnaperingen en drank (water in ons geval) als je wil en een maaltijd met pizza, een slaatje mozarella/tomaat/pesto en een tiramisu om je vingers van af te likken.
Rond 11u30 plaatselijke tijd (dus in België 9 uur later) zetten de piloten ons veilig terug op de grond (was toch weer een stressmoment, strange feelings door het dalen) en kunnen we ons naar de Border Security begeven. Omdat we reeds eerder in de States waren mogen we aan een automaat zelf onze vingerafdrukken en foto laten maken...de verdere controle bij een security-officer verloopt ook vlotjes en daarna kunnen we ons richting bagageband begeven. Spannend moment altijd...na een tijdje zien we een koffer verschijnen die op de onze lijkt, maar dan zonder bagageband rond. En ja hoor, het is de onze en blijkbaar is onze bagageband niet mee op het vliegtuig geraakt of onderweg stukgegaan...maar gelukkig zijn onze twee koffers netjes in LA afgeleverd.
Dan op zoek naar de reisleiding van Fox...even later zien we daar Ellen staan en kunnen we als eerste van de groep met haar kennismaken. Stiekem had ik gehoopt dat we Ellen zouden hebben vermits we van haar echt geweldig goede commentaren hebben gelezen in recensies. Dus dit is al een meevaller. Even later is heel de groep verzameld (wij zijn de enige Belgskes) en brengt een bus ons naar de Queen Mary, ons drijvend hotel, gelegen in Long Beach, voor de komende twee nachten. Tijdens de rit naar het hotel kijken we elkaar eens aan en beiden denken we hetzelfde wanneer we die Amerikaanse omgeving weer in ons opnemen...'It feels like coming home'...
Om 17u verzamelen in de bar met de groep om wat kennis te maken met een glaasje wijn ons aangeboden door Fox. Jeetje, na zo lang wakker zijn komt die wijn binnen als een bom...Toch nog even de Queen Mary gaan verkennen en dan onze cabine opgezocht want ondertussen is het hier 19u30, dus in België is dat 4u30...dit betekent dat we nu zo'n 24 uren wakker zijn en dat begint serieus door te wegen.
Trouwens geen wifi hier aan boord, dus de reisverslagen van vandaag en morgen zullen later verschijnen. Slaapwel...

Voor de liefhebbers nog wat info over de Queen Mary...ze had haar Maiden Voyage in mei 1936. Deze ocean liner was vooral in trek bij de high society om de Noord Atlantische Oceaan te trotseren tussen Southampton en New York, maar ze deed ook dienst als postschip. Drie jaar na haar Maiden Trip werd ze als troepenschip ingezet in WOII. Op het einde van de oorlog werd ze gerestaureerd in haar vroegere glorie en kreeg ze terug een passagiersfunctie. In 1967 ging ze met pensioen en vond ze haar eindbestemming in Long Beach. Er wordt ook verteld dat het zou spoken op het schip wegens de oorlogsgeschiedenis.