Krk

15 september 2018 - Malinska, Kroatië

Hoihoi...Vandaag onze laatste dag in Kroatië...we maken vandaag een daguitstap op het eiland Krk zelf. Kroatië telt trouwens meer dan 1100 eilanden. Krk noemen ze ook wel het gouden eiland omdat er reeds vroeg een bloeiende economie was. De grootste bron van inkomsten op Krk is toerisme. Ook is er wat wijnbouw en olijfteelt en worden er veel schapen gehouden...op Krk zijn er trouwens meer schapen dan mensen.

Na het ontbijt is het weer verzamelen aan de bus...vandaag hebben we het gezelschap van een plaatselijke gids, we mogen Janneke tegen haar zeggen...haar Kroatische naam, Snejzana (of zoiets), is moeilijk uit te spreken. Zelf spreekt ze perfect Nederlands.

We rijden eerst naar het zuiden van Krk, naar de meest gekende toeristische stad op het eiland...Baška. Omgeven door wijngaarden en olijfbomen, met zicht op het kanaal van Velebit en het eilandje Prvić, staat dit stadje in de top-10 van de meest geliefde bestemmingen van Kroatië aan de Adriatische Zee. Er is een heel mooi lang kiezelstrand, Vela Plaža. Door de sterke bora wind is het een ideale plaats voor de gevorderde windsurfer.

Op weg er naartoe rijden we over het hoogste punt van Krk. Ontzettend veel groen, mooi wandelgebied maar ook opgelet want vooral in de zomer zitten er veel giftige slangen. Als je gaat wandelen neem je dan ook best een stok mee om de slangen te verjagen. Janneke vertelt nog dat deze slangen ook bij de Plitvice meren voorkomen...hebben we op nog geen meter van zo’n slang gelopen afgelopen donderdag, heb ze zelfs nog op foto...

Iets voor 9u bereiken we Baška...

Hier maken we een korte wandeling door het oude gedeelte van het stadje...gezellige steegjes…klimmen en dalen.

Dan hebben we nog wat vrije tijd. Het is hier zalig wandelen langs de kustlijn...hier heb je meer het strandgevoel met de golven die over het strand komen gerold met hun typische geluid. Ook maar een nieuwe zonnebril voor mannetje kopen want hij is z’n zonnebril op de hotelkamer vergeten. En als er iets is wat we ook vandaag niet kunnen missen is het toch wel je zonnebril. Ook een ‘must-buy’ als we een nieuw land verkennen is een magneetje van het land...en die hebben we hier in Baška ook een mooie gevonden.

Normaal gezien gingen we na ons bezoekje aan Baška eerst naar Punat maar de omgeving van het klooster zou door een evenement enkele uren niet te bezoeken zijn...dat wordt dan onze laatste stop van vandaag.

Onze volgende stop is nu Krk, de gelijknamige hoofdstad van het eiland. Hier hebben we een geleide wandeling langs de oude stadsmuren, de Domkerk, de oude patriciërshuizen, de Francopaniburcht, de Venetiaanse poorten en we zien ook nog een oud wasbekken waar vroeger de was werd gedaan door de vrouwen.

Nadien weer wat vrije tijd. We lopen nog een keertje door de gezellige oude stad...genieten van het uitzicht over de azuurblauwe zee aan de burcht...zetten het fototoestel nog eens aan het werk en lopen wat winkeltjes in en uit...het is de laatste dag dat we nog met Kuna kunnen betalen en bij sommige winkeltjes komen we dan ook buiten met minder Kunaatjes in onze zakken.

Hier kunnen degene die willen ook een morcic of morenkopje met echtheidscertificaat kopen, de geluksbrenger van Kroatië, afkomstig uit Rijeka. Voor mij lijkt het poppetje een beetje op zwarte piet. Ik laat me niet verleiden tot de aankoop van zo’n juweeltje.

Om 12u30 is het weer verzamelen aan de bus en gaan we op weg naar onze volgende stop.

Verder op onze tocht rijden we door een mooie groene streek van olijfbomen en wijngaarden...blijkbaar is er ook vrij veel wild op Krk maar tijdens de jacht moet men ook extra voorzichtig zijn omdat hier in het jachtgebied nog mijnen kunnen liggen uit de oorlog...staat ook aangegeven met waarschuwingsborden.

En zo bereiken we het pittoreske plaatsje Vrbnik. Hier zullen we straks een korte wandeling maken doorheen het smalste straatje, 43 cm breed...

Maar eerst nog onze lunch...denk dat het voor sommigen beter was geweest dat we eerst door het straatje zouden lopen in plaats van eerst te eten...if you know what I mean...

In de vinarija of konoba (Konoba Luce) gaan we tijdens ons middagmaal ook proeven van de droge witte wijn waarvoor het stadje bekend staat.

Omdat ik niet van de wijnen ga drinken (er staat een fles witte, rode en een fles dessertwijn) mag ik iets anders bestellen tijdens de maaltijd. Het eiland brengt een inheemse druivensoort voort, de zlahtina, die in een beschut dal bij Vrbnik wordt verbouwd en een geelgroene, licht mousserende wijn oplevert. De wijn wordt trouwens één tot vier jaar op de bodem van de zee bewaard.

Na het eten mogen we in de wijnkelder nog verschillende schnaps gaan proeven...mannetje en ik zijn wel even gaan kijken maar de borreltjes gieten we toch maar niet achterover. Ik heb er enkel even aan geroken...

Na de schnapsproeverij wandelen degene die willen nog met Janneke mee naar het oude stadsgedeelte van Vbrnik. Ook weer een doolhof met van die hele gezellige straatjes...en niet te vergeten het smalste straatje ter wereld, Klancić...moet je toch eens doorgelopen hebben als je hier bent. Enne, degene die mee waren konden er allemaal door hoor…ook leuk is dat er iets verder het kleinste deurtje ter wereld staat, weliswaar zonder deur erin...opletten voor het hoofd hier...

Omstreeks 15u15 zetten we onze eilandrondrit verder...

Onze laatste stop is Punat waar we een bezoek brengen aan het Franciscaner klooster dat op een klein eilandje ligt, Košljun. Er wonen nog steeds enkele monniken. We moeten hier per overzetboot naartoe, zo’n tien minuten varen. In de kloostergangen zijn naar het schijnt inscripties uit de Romeinse en middeleeuwse tijd te zien. Ook bezit het klooster een bibliotheek met meer dan 20000 boeken. Wij gaan het klooster niet bezoeken maar wel de Franciscaner kapel en het plaatselijke museum. Aan de kapel hangt een replica van het tablet van Baška, een eeuwenoud stenen document waarop een rede staat geschreven en tegelijk het oudste document waarin Kroatië beschreven staat als land. In een tot museum omgevormde kapel zien we het kleinste boekje ter wereld…hierin staat het Onze Vader gedrukt in zeven verschillende talen.

We lopen ook wat door de tuin waar de kruisweg is en om 16u50 is het weer verzamelen op de boot die ons even later weer netjes aan wal zet in Punat. Vanaf hier kunnen we het eiland Cres ook goed zien liggen.

Vanuit Punat gaat het terug richting Malinska...in het hotel eerst een verkwikkende douche want het was weer puffen en zweten vandaag...

De koffers worden al wat reisklaar gemaakt want morgen is het weer een reisdag. Daarna nog wat gaan eten, een programmaatje meepikken op het World Wide Web en dan weer bedtijd...morgen vroeg op...

En omdat er in Kroatië ook veel Italiaanse invloeden zijn en er ook veel Italiaans wordt gesproken zeg ik voor vandaag nog arrivederci, ciao...