Texel-Hoogstraten

30 april 2018 - Hoogstraten, België

Ontzettend veel geregend en hard gewaaid afgelopen nacht...met kleine oogjes als resultaat. Om 8u ontbijtbuffet onveilig gaan maken en om 9u de koffers laden om dan richting Den Burg te rijden. Nog even over de markt lopen en doorheen het gezellige Den Burg. Om 10u bezoeken we de Oudheidkamer, een historisch woonhuis uit de 16de eeuw. We krijgen er een uitgebreide rondleiding met uitleg. Nadien nog wat vrije tijd in Den Burg. Nog snel Albert Heyn binnenlopen om daar een kaas-uienbroodje te halen en de mega-lekkere macadamiakoeken met stukjes witte chocolade. Moet je zeker eens proeven...

Ook nog een leuke verjaardagskaart geshopt voor ons metekind en om 11u45 zitten we weer op de bus richting hotel waar we om 12u nog een lekker groentesoep voorgeschoteld krijgen met een variatie aan brood en beleg. Nog een saucijzenbroodje erbij en we kunnen er weer tegen. Alhoewel ik een deel van mijn saucijzenbroodje meegenomen heb...zal vanavond voor woefke zijn…ze verdient ook een verwenmomentje…

Na de lunch gaat het dan terug naar Oudeschild waar de garnalenboot ‘De Walrus’ of TX20 van schipper Herman op ons ligt te wachten. Spijtig genoeg is het erg regenachtig, niet ideaal voor een tochtje met de boot. Om 14u varen we uit en na het verlaten van de haven gaan de netten al uit. Ze gaan tot zo’n 22 meter diep over de bodem. Garnalen bevinden zich dan ook op de bodem en schrikken op van de aanstormende netten en springen er zo in. Schipper Herman doet een uitleg met een flinke dosis humor. Leuk om te horen. Na ongeveer een half uur vissen worden de netten omhoog gehesen en de vangst wordt in bakken op het dek gelost. Er zitten garnalen bij maar ook krabben, zeesterren, knorhaantjes, platvissen,...soms zitten er ook pietermannen bij en omdat deze giftig zijn mag er niemand met de handen door de vangst woelen. Ergens is het wel wat dierenmishandeling want je ziet de visjes happen naar lucht...pfff, niet leuk om te zien. De garnalen worden van de rest van de vangst gescheiden met een sorteersysteem. Al de rest gaat weer overboord maar zoals ik kan zien is er niet veel levende vis meer bij. Aan boord gaan de garnalen meteen in een kookpot om te worden gekookt. Daarna mogen we ze pellen en proeven. Maar dat pellen verloopt niet zo gemakkelijk als gedacht. Wat een gepruts...

Tijdens onze tocht zien we af en toe ook wat zeehondjes. Op de zandbanken liggen er deze keer geen te zonnen (er is dan ook geen zon, enkel regenwolken)...

Wanneer we terugvaren naar de haven mogen we nog een zakje garnalen ophalen om mee naar huis te nemen. De zakjes garnalen moeten wel in het bagageruim van de bus want anders zouden we vlug een geurprobleem hebben. Ons zakje garnalen heeft de bus niet gehaald, we hebben het achtergelaten in de haven.

Omstreeks 16u gaat het dan met de bus naar ‘t Horntje waar we de overtocht naar Den Helder moeten halen. Om 17u vertrekt de boot en net zoals enkele dagen geleden drinken we een lekkere warme chocolademelk (en mannetje smult weer een gevulde koek)...

Vanuit Den Helder gaat het dan huiswaarts...in Meerkerk nog een stop en bij La Place nemen we een tomatensoep met een broodje.

Iets na 21u komen we aan bij het reisbureau, kunnen er direct wegrijden met onze auto en gaan dan vlug ons woefke oppikken.

En zo sluiten we ons weekendje Texel af…wel wat spijtig van het weer maar toch een aanrader om eens te doen...rustgevende natuur in het hoge noorden van Nederland...