The High Line - The Villages Lower Manhattan - Top of the Rock

7 december 2019 - New York City, Verenigde Staten

De dag begint heel aangenaam...m’n broertje heeft een foto doorgestuurd van mijn hondje. Ben ik heel blij mee om ze weer eens te zien.

Deze morgen gaan we eerst weer naar de conciërge die voor ons naar Go Airlink zal bellen om onze transfer naar de luchthaven van JFK te bevestigen. Deze keer lukt het wel...we worden morgen opgehaald rond 14u30. Is dat toch ook weer geregeld.

Dan weer naar ons ontbijtadresje voor de broodnodige kcal voor deze dag.

Na het ontbijt lopen we via Madison Square Garden, Penn Station en The James A. Farly Postbuilding richting Hudson Yards.

Hudson Yards is de nieuwste buurt van Manhattan en ligt tussen de 30th en 43th Street aan de westkant van Midtown Manhattan. Het bestaat vooral uit wolkenkrabbers en ze zijn er nog volop aan het bijbouwen. Tussen de gebouwen liggen hier en daar parkjes. Er zijn verschillende bezienswaardigheden in Hudson Yards...zoals de Vessel, Edge Hudson Yards Observation Deck (openluchtplatform dat op 335 hoogte uit het gebouw steekt, de toren wordt nu nog afgewerkt en de opening is voorzien voor maart 2020) en er is ook The Shed’s Bloomberg Building (staat naast de Vessel)…een indrukwekkend cultureel bouwwerk waarvan het dak kan verschuiven via grote wielen. Ook zijn er vele shops en restaurants.

Het High Line Park dat bij Hudson Yards ligt vertrekt op 34th Street en hier gaan we vandaag doorwandelen. Het is een lang uitgestrekt park dat op verhoogde treinrails ligt van zo’n 2,3 km. Deze werden destijds gebruikt voor het vervoer van vlees en gevogelte maar na verloop van tijd werd dit soort van vervoer overbodig...in 1980 reed er de laatste trein.

De zon schijnt volop aan een blauwe hemel. De barre winterkoude moeten we er wel bijnemen. De gure wind snijdt in ons gezicht, maar liever de koude dan regenweer. Bij de Vessel gaan we even van de High Line om nog wat foto’s te maken van de eigenzinnige constructie bij daglicht om vervolgens onze tocht weer verder te zetten. Het is een zalige wandeling...je hebt er een uniek zicht op de stad met fantastische uitkijkpunten, je kan onderweg eigenzinnige kunstwerken bekijken...je beleeft er een ‘urban’ natuur. Bij het Zaha Hadid Building gelegen naast de High Line en wat erg futuristisch oogt, zien we in de aanpalende tuin het bewuste 'Love-Sculpture' staan waar we in begin van de week nog naar op zoek waren. Ook staan er nog andere versies...'Amor-Sculpture' en ééntje in Chinese (of Japanse) tekens.

Wanneer we Chelsea Market passeren verlaten we even de High Line (na eerst de prachtige West 15th Street Skybridge gezien vanaf de High Line nog even op ons geheugenkaartje te hebben gezet). Op weg naar Chelsea Market lopen we eerst nog even een Apple Store in...even de nieuwe iPhone en iWatch bekijken.

Daarna eventjes Chelsea Market doorwandelen. Hier waren we enkele jaren geleden ook al even binnen geweest. Het is een winkelcentrum/foodhall/postkantoor...allemaal ondergebracht in het vroegere gebouw van de National Biscuit Company, waar het Oreo koekje gecreëerd werd. Overal zie je nog authentieke dingen van de vroegere koekjesfabriek. Momenteel is heel Chelsea Market uitgedost met kerstversiering.

We gaan na ons bezoekje aan Chelsea Market opnieuw de High Line op en van hieruit is het nog een kort wandelingetje tot Gansevoort Street waar de High Line stopt en waar we op het laatste stukje High Line vanaf de Tiffany & Co Foundation Overlook nog een zicht hebben op het billboard ‘Donkeys Crossing the Desert’ van Lucas Blalock…het stelt drie ezels voor die elk op een andere manier zijn voorgesteld, heel bizar.

We zitten hier in het Meatpacking District, een wijk ten noorden van Greenwich Village dat ook voorkomt in de serie 'Sex and the City'.

Vanaf dit punt gaan we ‘The Villages’ wandeling doen uit het boek BENY dat ik van vriendinnetje mocht lenen (dankjewel, AJ)...

Greenwich Village of West Village of The Village is een wijk in Lower Manhattan, gesticht door een Nederlander. Het was in de jaren ‘60 het epicentrum van de tegencultuurbeweging. De vaak met bomen omzoomde straten met uit bruine zandsteen opgetrokken huizen herbergen veel winkeltjes en cafeetjes. Men vindt er ook veel jazzclubs en kleine theaters. We lopen vele straten in en uit en snuiven er de typische knusse sfeer op. Door de lage gebouwen is er meer zon in de straten en er zijn vele voortuintjes te vinden met de vaak typische trap naar de voordeur.

Bij 66 Perry Street maken we ook een stop, een huis dat enorm populair is om mee op de foto te gaan. Het is in de reeks Sex and the City namelijk het appartement van Carrie Bradshaw. Ook het Friends appartement uit de serie ligt hier redelijk dichtbij maar mannetje maakt er liever niet een omweg voor.

We passeren ook de Magnolia Bakery...een cupcake paradijs, maar vooral beroemd om zijn schijnbaar overheerlijke 'Banana Pudding'.

In Greenwich Village werd in de jaren ‘50 veel geëxperimenteerd met drugs. Ook trok het samen met Chelsea veel homoseksuelen aan en werd het wat bekend als de homobuurt. We stoppen dan ook even bij de homobar Stonewall Inn aan Christopher Street. In ‘69 deed de politie daar een inval en voor de eerste keer vochten de bezoekers terug. Dit mondde uit in de Stonewall-rellen. In ‘70 werden deze rellen herdacht met de eerste Gay Pride Parade die van Greenwich Village naar Central Park liep. Vlakbij de homobar staat er op het pleintje een standbeeld van een mannelijk en vrouwelijk koppel gesteund door regenboogvlaggen...mooi.

In Washington Square Park zetten we ons even neer op een bank. Het is nu een bruisend recreatiepark en het is er vrij druk (vroeger was het een begraafplaats). Er staat een grote triomfboog (Washington Square Arch) om George Washington, de eerste president van de VS, te eren. Het lijkt wel een kopie van de Arc de Triomphe in Parijs. Wanneer je vanuit het park onder de boog doorkijkt zie je in de verte het Empire State Building staan. Naast het park ligt de NYU, de stadsuniversiteit New York University en er zijn in de buurt ook tal van winkeltjes, café’s, theaters en clubs. We zien er diverse straatartiesten die er hun showke opvoeren. Toeristen, studenten, straatartiesten, locals...iedereen ontmoet elkaar hier in het park...

Na onze korte tussenstop heb ik plots enorm veel last van mijn rechterlies...pfff, stappen gaat heel moeilijk. Ik denk dat de vele km’s er voor iets tussenzitten. Gisteren had ik ook al last van mijn linkerknie en de onderkant van de voeten zijn heel gevoelig. Maar we zetten door en beginnen weer aan een volgend stuk van de wandeling. Bij McDonalds stoppen wel wel even om wat op te warmen...een warme chocolademelk, warm appeltaartje voor mannetje en mini-wrap voor mij (tja, de honger moest ook worden gestild). Maar dan gaan we weer op pad...richting Stuyvesant Street, één van de oudste straten in Manhattan. We komen zo meer terecht in de East Village. Vooraleer we er zijn lopen we door St. Mark's Place, een straat vol alternatieve winkeltjes waar in de jaren ’80 o.a. Blondie haar outfit kwam kiezen…een buurt van punkers en rockers. We stappen er een lugubere winkel binnen (op aanraden van een New York fan), Search & Destroy. Het hangt er vol met extravagante kledij, ook met erotisch getinte hulpstukken, vreemde poppen en dat allemaal gecombineerd met rare geluiden door een luidspreker...bibi wil hier zo snel mogelijk weg.

Op naar Stuyvesant Street...maar wat verder merk ik dat ik een handschoen kwijt ben. Ik loop dan maar even een stukje terug en natuurlijk moet ik dan ook weer even die vreemde shop binnen om te checken of ik ze daar niet verloren ben...maar daar kijken ze alsof ze niet weten wat een handschoen is als ik er naar vraag en even rondkijk.

Dan nog maar wat verder teruglopen en ja hoor...plots zie ik ze op de grond liggen. Kan ze echt niet missen nu met dat koude weer. We zetten daarna onze weg verder en lopen langs de St. Mark’s Church in-the-Bowery (St. Mark’s Place is hiernaar genoemd), het op één na oudste kerkgebouw in Manhattan.

Aangekomen bij Stuyvesant Street worden er weer de nodige foto’s gemaakt. Het is zoals gezegd één van de oudste straten van New York en ook te zien in vele films. Mannetje staat erbij en keek ernaar...denk dat hij diep vanbinnen al goed heeft gevloekt op de camera. Vroeger was New York trouwens in handen van Nederlanders (ze kochten het naar het schijnt voor slechts 60 Gulden van de indianen), een nederzetting met de naam New-Amsterdam (Nieuw-Amsterdam). Peter Stuyvesant was destijds gouverneur. Onder de 42ste straat kom je vaak nog straatnamen tegen met Nederlandse oorsprong...Broadway is afgeleid van Breede Wegh, er is ook Amsterdam Avenue en Nassau Street werd vernoemd naar de koninklijke familie. Wall Street komt van Walstraat...tijdens de Nederlandse nederzetting liep hier een muur die New-Amsterdam moest beschermen tegen indianen en Engelsen. Ook Brooklyn komt van Breukelen, Harlem komt van Haarlem, en nog veel meer. Zo komt ook Yankee van de naam Jan-Kees...toen een term voor New Yorkers, nu een synoniem voor alle Amerikanen.

Vervolgens breien we er nog een andere wandeling van The Villages bij aan van BENY...eerste doel is NoHo (North of Houston), een wijk met een mix van creatieve en chique elementen, een upperclass-buurt. We zien hier dan ook duurdere merken zoals Prada in de etalages hangen.

Automatisch komen we in SoHo (South of Houston), een trendy buurt met leuke boetieks, stijlvolle kledingwinkels en exclusieve kunstgalerijen. We zien hier veel geplaveide straten en mooie elegante gevels met gietijzer. Er staan hier ook vaak straatverkopers die o.a. juwelen en originele kunstwerken aanbieden.

Bij de Dominique Ansel Bakery kan je de Cronut eten, een croissant-donut mengelmoes die iedereen geproefd wil hebben. Er staat buiten een enorme rij te wachten om de bakkerij binnen te kunnen. Geen cronut voor ons want in dat lange aanschuiven hebben we echt geen zin...zullen wij wel op een andere keer een donut en croissant tegelijkertijd opeten om het cronut-gevoel een beetje te ervaren.

Vervolgens brengt de wandeling ons in Nolita (North of Little Italy), een andere charmante, chique wijk...en met veel pizzeria’s zoals het populaire Lombardi’s Pizza, de meest bejaarde pizzeria van de VS (sinds 1905)...ook lange wachtrijen bij deze zaak.

Little Italy verkennen we met deze wandeling ook een beetje...het is er erg toeristisch met vele Italiaanse eetgelegenheden en bakkerijen. Er zijn vele smalle straatjes met appartementsgebouwen, ooit de thuisbasis van de immigranten die zich eind jaren 1800 hier kwamen vestigen.

Omdat de tijd begint te dringen (moeten ons om 15u50 aanmelden bij Top of the Rock) kunnen we slechts een klein stukje van Chinatown ontdekken...het is er sowieso dichtbevolkt en op de stoepen prijzen ze vele waren aan zoals verse en gedroogde vis, kruiden en specerijen.

We zoeken dan maar naar een station en dat is redelijk dichtbij...wel goed opletten dat we zeker uptown gaan. We stappen uit bij Rockefeller Center...het is net 15u30. Het is overal ontzettend druk rond Rockefeller Center, echt niet te doen. Iedereen wil de beruchte kerstboom zien. Wij vangen alvast een glimp op van deze boom waarvan nu alle lampjes branden. We wurmen ons door de menigte en als we aankomen bij Top of the Rock blijkt dat er vertraging is op het tijdschema...er staat al een massa volk aan te schuiven. Uiteindelijk kunnen we bijna een half uur later (en een paar graden kouder) binnen met onze tickets. De zonsondergang is natuurlijk een gegeerd uur, vooral vanavond is de kans op een prachtige zonsondergang heel groot. Na binnen nog aan te moeten schuiven voor de securitycontrol (weer alles door de scanner) kunnen we door naar de liften.

De lift (het dak is transparant en we zien de liftschacht die vanbinnen verlicht is) brengt ons in 49 seconden naar het eerste observationdeck op de 68ste verdieping. Via een roltrap en trap kunnen we naar de 69ste en 70ste verdieping. Enkel het derde en hoogste deck op 259 meter heeft geen glas waar je doorheen moet kijken...veel beter voor de beste foto’s. Natuurlijk is het daar ontzettend druk...allemaal staan ze daar opeengepropt om de meest fantastische foto te kunnen maken van de zonsondergang achter het Empire State Building waar we nu op kijken. Het valt dan ook niet mee om foto’s te maken omdat iedereen staat te drummen voor het beste plaatsje...ik hoop dat er toch enkele goeie bij zullen zitten.

Maar sowieso is het een unieke ervaring daar op de top van Comcast Building, de hoogste wolkenkrabber van Rockefeller Center, het vroegere privé-terras van de Rockefellers, met een uitzicht van 360°...wel ijskoud maar wat een fenomenaal zicht op die zonsondergang. Prachtige kleuren sieren de hemel...aan de noordelijke kant van het deck zagen we vlak voor zonsondergang Central Park nog liggen. Nu zie je in de hoge wolkenkrabbers een mooi rood schijnsel van de ondergaande zon. Bloomberg Tower valt nu ontzettend hard op met bovenaan de verlichting in de kleuren van de Amerikaanse of Nederlandse vlag. We zien verder nog het Vrijheidsbeeld, One World Trade Center, de Brooklyn bridge, Paramount Building, de Hudson River en nog zoveel meer. En onder onze ogen voltrekt zich ook nog een romantisch huwelijksaanzoek. Dit bezoek aan Top of the Rock is dubbel en dik geslaagd...nu de foto’ s hopelijk ook nog...

Voor de lift naar beneden is het nu lang aanschuiven want bijna iedereen wil tegelijkertijd naar beneden, was te denken natuurlijk.

Wanneer we terug beneden zijn duwen en schuifelen we ons doorheen een gigantische mensenmassa op weg naar de Rockefeller Tree. Na lang schuifelen kunnen we eindelijk de boom met al zijn brandende kerstlichtjes eens van dichtbij bekijken...wel heel mooi, hoor.

Mannetje had graag nog even bij de Legowinkel binnengegaan om eens te kijken voor een sleutelhanger van de brandweer. Ook hier staat een massa mensen in de rij om de winkel binnen te kunnen. Pffff...hier gaan wij dus niet bij staan.

Wij dan nog maar eens langs Radio City Music Hall en nog enkele andere wereldberoemde herkenbare kerstversieringen van New York. De Plexiglass Waterfall Tunnel vinden we niet direct (wou ik ook nog zien)...die proberen we morgen wel te zoeken.

We gaan nog snel wat eten bij ETC...systeem van Oosters buffet en betalen per gewicht. Dit smaakt wel na zo’n 18 km wandelen.

Daarna nog wat souvenirs op de kop tikken en naar het hotel.

Ik zei daarstraks al van pijn onder mijn voeten...wanneer ik mijn schoenen uitdoe zie ik al meteen dat mijn kousen vol bloed zitten. Pijnlijk wordt het helemaal als ik die kousen probeer uit te krijgen. Onderaan op de tenen zitten enkele flinke blaren en er is er eentje die is gaan bloeden. Amai...hoop dat ik met mijn gehavende voeten nog wat kan wandelen morgen.

Ik herschik alvast wat van de bagage om morgen sneller klaar te zijn voor het vertrek naar de luchthaven.

Nog wat aan reisverhaal schrijven en voor daarna slaapwel...

1. Ann Janssens:
    8 december 2019
    Tjonge tjonge tjonge, wat een dag weer... zi ai de voetjes....Da's ni goed! Hopelijk na een nachtje rust nu wa beter! Hadden ze in de lugubere winkel geen zalfje voor de voetjes....👟👟En anders draagt de François u wel brenda🤔😉. Komt goed. Seg en super leuke foto's op fb he. Ik wil er in de decembermaand ooit ook wel eens naartoe, zeker weten. Spijtig dat het morgen weeral gedaan is....hej veilige terugvlucht en kzal al verklappen in Hoogstraten brand de kerstverlichting ook al. Heeeel mooi da moet ge zegt....tot snel...
  2. Annick en Erwin:
    8 december 2019
    Prachtige reisverslagen! Ik lag gezellig, in pyjama, in de zetel te lezen. Maar in mijn hoofd zat ik in New York!
  3. Corneel goris:
    8 december 2019
    fijn meegenoten brenda en swa:dankjewel en alvast veilige terugreis