Tralee-Galway/Connemara

6 juni 2016 - Galway, Ierland

Maandag...nieuwe werkweek voor velen onder jullie...maar voor ons gaat de vakantie nog even verder...
Hier in Ierland is het vandaag trouwens ook een feestdag...een zogenaamde Bank Holiday...een nationale vrije dag...
Om 7u uit de veren en een gezond ontbijtje gaan verorberen. Dan nog vlug op de kamer bagage klaarmaken voor vertrek uit dit hotel...geweldig hotel trouwens (The Rose Hotel), altijd lekker gegeten, prima kamer...is zijn vier sterren zeker waard.
Om 8u45 koffers laden en om 9u back on the road again voor nieuwe avonturen.
Nog maar net op weg en de chauffeur doet nog maar eens een poging om een rotonde langs rechts te nemen...gelukkig hebben we alerte passagiers aan boord en met enkele meters achteruit bollen kunnen we de rotonde links nemen...
We rijden ongeveer een uurtje naar het plaatsje Tarbert (onderweg passeren we nog het plaatsje Listowel, waar we de restanten van het Listowel Castle kunnen zien) waar een ferry ons in 20 minuten naar Killimer zal brengen. In de straat op weg naar de ferry kunnen we nog een oude gevangenis (Tarbert Bridewell) zien staan. Bij aankomst kunnen we direct de ferry Shannon Dolphin oprijden. We varen over de Shannon, de bekendste en langste rivier van Ierland, die uitvloeit in de Atlantische Oceaan...dit noemt men eigenlijk een estuarium. Met wat geluk zien we hier nog dolfijnen opspringen...
Na aanmeren in Killimer (ikke geen dolfijnen gezien) is het nog een uurtje rijden tot de Cliffs of Moher...deze 8 km lange klippen steken 200 meter hoog boven de waterspiegel uit. Maar eerst komen we nog door het dorpje Kilrush (betekent kerk in het bos) en rijden we langs Kilrush Fire Station waar enkele brandweerautootjes staan te blinken achter een rolpoort...tja, wij spotten namelijk ook brandweerkazernes...
We doorkruisen verder ook nog Milltown, Lahinch (gekend kuststadje, geliefd bij surfers vanwege de hoge golven die hier vaak aan komen rollen) en Liscannor (hier is de heilige bron van St. Bridget waar af en toe wel eens een wonder gebeurt, wordt verteld)...
Aangekomen bij de Cliffs of Moher (rond 11u30) krijgen we vrije tijd. Eerst vlug een broodje en wrap halen zodat we kunnen lunchen.
Er is een speciaal aangelegd wandelpad met vergezichten over de Cliffs. Op een gegeven moment stopt dit pad en kan men verder op smalle onverharde paadjes langs de rand van de Cliffs. Wat we te zien krijgen is spectaculair mooi. We moeten wel alert blijven op dit pad want er staat een sterke wind en even je evenwicht verliezen of struikelen kan fataal zijn...op sommige stukken van de klippen gaan vele mensen tot op het randje staan of liggen...alles voor een mooie foto natuurlijk...ik ben ook vrij dicht tot op de rand gaan staan en eens over de rand gaan piepen maar echt gaan zitten met de voetjes over de afgrond, daar heb ik me niet aan gewaagd.
Aan de randen van de verharde paden hangen zelfs borden met daarop 'Want to talk? Call (en dan een telefoonnummer)' op te lezen. Ik kan me wel voorstellen dat hier wel eens wanhoopsdaden plaatsvinden en misschien brengt dit bord sommigen toch op andere gedachten...laat het ons in ieder geval hopen...
Na dit stukje adembenemende natuurpracht hebben we het informatiecentrum Atlantic Edge nog even bezocht. Hier komen we meer te weten over de fauna en flora in deze omgeving en over het schuiven van de continenten doorheen de jaren en de gevolgen van de klimaatverandering. Blijkbaar is Ierland aan het opschuiven naar de Noordpool en binnen 50 miljoen jaar ziet het er niet zo goed uit...dat is natuurlijk nog ver weg maar dat neemt niet weg dat ieder voor zich nu al best zijn steentje bijdraagt voor het behoud van moeder natuur.
Om 14u verzamelen aan de bus en dan weer door naar Kilfenora, city of High Crosses, waarvan de paus van Rome de bisschop is. Kilfenora is gelegen in The Burren, een gebied dat ze 'The Place of Stone' of 'grote rots' noemen.
Rond 14u30 bereikt we het Burren Centre in Kilfenora waar we eerst een korte film te zien krijgen over het maanlandschap van The Burren.
Vervolgens gaan we naar het vlakbij gelegen kathedraaltje waar we verscheidene High Crosses kunnen zien...één van de 8ste eeuw staat onder een glazen koepel met nog enkele anderen, beschermd tegen de regen.
Ook nog even een weide met kalfjes in om er naar een High Cross te gaan kijken en dan tegen 15u45 terug de bus op...we gaan de grootste dolmen of hunebed van Ierland bekijken, Poulnabrone, gelegen midden in het maanlandschap van The Burren. Deze dolmen is 5000 jaar oud. Wanneer we daar even later aankomen kunnen we de dolmen bekijken en over het ruige maanlandschap lopen...opletten geblazen want tussen de stenen zitten diepe groeven. Meerdere personen van de groep zijn uitgeschoven of gevallen en hebben zich bezeerd...en zelfs een broek gescheurd...
Er staat nog een kraampje waar men armbandjes maakt met Keltische symbolen. Mannetje twijfelt om er één te laten maken maar omdat het redelijk lang duurt om het te maken en er tamelijk wat volk staat aan te schuiven besluit mannetje om er toch maar geen te kopen.
Rond 17u vertrekken we richting ons hotel in Furbo, county Galway. Het is nog zo'n 1,5 uur rijden. We rijden nog een heel stuk door het stenen maanlandschap...het heeft toch wel iets speciaals.
Vervolgens rijden we de baai van Galway rond en komen door Galway, de vierde grootste stad van Ierland. Via Salthill bollen we verder richting Connemara waar we uiteindelijk Connemara Coast Hotel bereiken. Het is een strandhotel, vrij groot en we kunnen vrijwel meteen aan tafel. Tijdens het eten (wat trouwens weer lekker was) ziet mannetje in zee iets bewegen in het water...ook de dienster is ervan overtuigd dat het een zeehond is. Maar wanneer we aan ons dessert zitten blijkt die seal toch een rots te zijn...pfff...
Na het eten nog ff rondhangen in en rond het hotel en weer vroeg beddeke in want de vermoeidheid heeft vandaag fel toegeslaan...hopelijk bij jullie niet al te veel wateroverlast...hier was het vandaag weer een warme dag met regelmatig zon...