Ponta Delgada ~ Lagoa do Fogo ~ Caldeira Velha

10 september 2019 - Ponta Delgada, Portugal

Hoihoi...na een bizarre nacht dankzij m’n bioritme (veel wakker en denken dat het al ochtend is) schuiven we aan bij het ontbijtbuffet. Heel veel keus om hier de maagjes gevuld te krijgen...dat zit wel goed voor de rest van de vakantie.

Na het ontbijt nog even terug naar de kamer om alles wat we vandaag nodig hebben voor de dagexcursie mee te pakken. Onze gids gaf al de raad om zeker een regenjas mee te pakken want ook al is er geen regen voorspeld dan nog kan het weer hier in enkele minuten omslaan tot enorme stortregens.

Om 9u beginnen we aan onze wandeling doorheen het historische centrum van Ponta Delgada,de grootste stad van de Azoren en sinds 1546 de hoofdstad van São Miguel. Indrukwekkende kerken, kloosters en statige burgerwoningen herinneren aan de glorieperiode van deze kleine metropool, toen de haven nog een cruciale tussenstop was op de route naar de nieuwe wereld.

We lopen langs het Colosseum, de bierbrouwerij...gaan even een kijkje nemen in een klooster en kapel van Nossa Senhora da Esperanca (Our Lady of Hope) waar nu de nonnen verblijven van de orde van St.Francis. Op het grote mooi geplaveide plein vlakbij het nonnenklooster ligt ook nog een mannenklooster en via het plein lopen we weer langs de imposante boom waarover ik gisteren al iets schreef. Het blijkt een Metrosideros Robusta te zijn of een Nieuw-Zeelandse kerstboom omdat deze altijd met kerst in bloei staat in Nieuw-Zeeland (met rode bloemen).

Ook zien we vlakbij het plein weer de oude vesting Forte de São Brás waar nu het Militair museum van de Azoren is gehuisvest. Hier staat vlakbij ook het standbeeld dat geplaatst is als dank aan de emigranten.

Vervolgens lopen we langs het oorspronkelijke huis van graaf Praia, zien het vroegere indrukwekkende woonhuis van de rijkste sinaasappelboer dat nu dienst doet als school, ook passeren we het justitiepaleis, het stadhuis met vlakbij de stadspoorten (die oorspronkelijk wel op een andere plek stonden in Ponta Delgada) en lopen even binnen in de hoofdkerk. Aan de kerk, met rondom leuk met tekeningen geplaveide straatjes, hebben we wat vrije tijd en lopen we wat winkeltjes in en uit. Eén van die winkeltjes is Comur - A Conserveira de Portugal...hier zien we duizenden kleurrijke blikjes vis uitgestald, vooral sardines, van vloer tot plafond. Sommige blikjes zijn zelfs in goud afgewerkt. Heel leuk zijn de blikjes met een jaartal op om als souvenir mee te nemen. Vervolgens kuieren we door een leuk steegje met boogjes en muurgraffiti en zien we ook het Teatro Micaelens.

Daarna kunnen we nog even een kijkje nemen op de boerenmarkt met enorm veel groenten en fruit. Vooral ananas en banaan zie je hier overal te koop.

Na de markt lopen we nog door gezellige straatjes en staan we ook even stil bij de huisjes die bijna allemaal opgebouwd zijn met extra versteviging rond deuren en ramen. Deze verstevigingen in dikke stenen zijn bedoeld om meer stabiliteit aan het huis te geven bij een eventuele aardbeving...de Azoren zijn immers aardbevingsgevoelig...de laatste serieuze beving met een magnitude van meer dan 5,5 op de schaal van Richter vond zo'n 6 jaar geleden plaats. De laatste beving met slachtoffers dateert van 1998.

Bij de São Pedro kerk kijken we uit op de boulevard, een topattractie in Ponta Delgada waar de lokale bevolking vaak afspreekt, met mooi uitzicht op de haven, met de overkomende vliegtuigen van de nabijgelegen luchthaven en met ook een geweldig zicht op de vulkaan Do Fogo.

We wandelen langs die boulevard naar restaurant O Mariñeiro waar we onze lunch zullen krijgen. Wij hadden eerder al voor de vismaaltijd gekozen en als dessert volgt er nog een soort van koekjestaart.

Omstreeks 14u30 kunnen we de bus opstappen en zal Victor ons naar een keramiekfabriekje in Lagoa rijden.

Onderweg zien we een kratersteen in het water liggen die de vorm heeft van een liggende hond...echt zo gelijkend.

Bij het fabriekje Cerâmica Vieira kunnen we het hele proces volgen van klei tot keramieken eindproduct. Leuk om eens te zien. Lijkt me sowieso fijn om zelf keramieken voorwerpen te kunnen draaien.

Na het keramiekbezoek is het tijd voor een stukje natuur en rijden we naar het prachtige kratermeer Lagoa do Fogo (Lake of Fire) gelegen in het zuidelijke centrale deel van het eiland...ondertussen hebben dikke pakken donkere bewolking zich een weg gebaand over het eiland. Als daar maar geen regen van komt straks.

Het eiland São Miguel is trouwens 749 vierkante km groot (64 km lang en 16 km breed en tevens het grootste eiland van de Azoren) en telt ongeveer 140000 inwoners. Het eiland is ontstaan door vulkanische activiteit...

Het hoogste punt van het eiland is de Pico da Vara met 1105 meter.

Aangekomen op een hoogte van 948 meter maken we een stop met zicht op het hoogst gelegen meer. Het bevindt zich in de Agua de Pau Massif-stratovulkaan.

Het kratermeer zit voor het overgrote deel in een mysterieuze mist. Heel mooi maar ik wil natuurlijk heel graag het hele kratermeer zien. Na zo’n tien minuten trekt de mist gelukkig wat op en krijgen we toch een beter zicht op het meer.

Even later nog een fotostop en daar krijgen we een uniek zicht op het paradijselijke Lagoa do Fogo. Achter het meer zien we de felblauwe zee en vangen we een blik op van het Azoren-eiland Santa Maria.

Het kratermeer is helemaal omgeven door een natuurreservaat...ontzettend mooi om te zien. De zon zorgt voor mooie kleurschakeringen van groen in het meer.

Na de nodige foto’s zetten we onze weg verder en bezoeken even later het natuurpark Caldeira Velha. Hier stort een warme waterval zich neer tussen tropische planten en kan je in diverse bassins baden in natuurlijke warmwaterbronnen.

Je krijgt hier echt een jungle-gevoel met al die enorme palmbomen en varens...enkel het geluid van apen ontbreekt nog, dit zou het plaatje compleet maken.

Op sommige plaatsen komt de rook uit de grond (fumarolen) en borrelt er kokend water op...dit doet me aan IJsland denken waar zulke fumarolen ontzettend veel voorkomen...inclusief de geur van rotte eieren. Er is hier nog veel geothermische activiteit in de grond.

Omstreeks 17u30 rijden we nog naar de noordelijke kustlijn langs de tweede grootste stad Ribeira Grande om zo terug richting Ponta Delgada te bollen.

Op onze route hebben we al ontzettend veel koetjes zien staan...er zijn op de Azoren dan ook meer koeien dan mensen. Ze zijn een belangrijke bron van inkomsten voor de bevolking. Ook zien we veel ananasplantages op onze weg naar het hotel, nog een andere bron van inkomsten.

Bij het hotel aangekomen is er nog even tijd voor een douche en daarna kunnen we weer aan tafel...met smaakvollere gerechten dan gisteren.

Daarna bedtijd want het was best een vermoeiende dag...maar wat hebben we weer kunnen genieten van een prachtig stukje natuur...morgen doen we er nog een stukje natuur bij...see you...

1. Ann Janssens:
    11 september 2019
    De moeite daar precies, moeten we ook op ons te doen lijstje zetten😉🤣. Er komt een warm drukgebied vanuit de azoren naar hier hoor ik sabinneke op tv zeggen. Ik ben benieuwd? Veel groetjes
  2. Brenda:
    Echt mooi hier...
  3. Jacobs Marian:
    11 september 2019
    Bananen en ananas voor broer genoeg dus🙊
    Met Kerstmis dus komen kijken als die boom in bloei staat;)
    Geniet van dit prachtige land.
  4. Brenda:
    12 september 2019
    Dankjewel...Dan zal het toch ne gebakken banaan zijn voor broer hoor, vers fruit is niet aan hem besteed 😋
  5. Joosen jan:
    11 september 2019
    Dank u wel voor de mooie foto's gr Svitlana
  6. Brenda:
    12 september 2019
    Leuk dat je meevolgt met ons...groetjes 😎