Empire State Building - Midtown Manhattan - Circle Line Cruise

3 december 2019 - New York City, Verenigde Staten

Net 3u gepasseerd en reeds klaarwakker, ondanks de vermoeidheid van gisteren...dankjewel, jetlag om ook deze keer ons weer te vergezellen op onze trip. Dan maar even gaan tokkelen op het ‘World Wide Web’ om vervolgens nog eens een poging te doen om wat te slapen. Er volgen slechts enkele hazenslaapjes en om 6u stap ik dan maar uit bed. Ruim de tijd om de planning van vandaag wat te bekijken en afhankelijk van het weer aan te passen.

Om 7u staan we al fris en fruitig bij Paris Baguette. We mogen er één pastry nemen (diverse ontbijtartikelen, maar niet zo gezond, zoals croissants, crèmekoeken,...), een stuk fruit en een koffie of thee. Mannetje gaat voor een soort afgebakken broodje met één of andere worst in, ik kies voor een dikke boterham met hierop ui, ei, beetje spek en gesmolten mozzarella...eigenlijk best lekker. De appel is voor straks. Het eerste laagje is hiermee gelegd om aan een hopelijk mooie dag in New York te beginnen.

We lopen om 7u30 naar het Empire State Building, één van de bekendste gebouwen in de stad, een echt monument dat heerst over Midtown Manhattan want je kan er echt niet naast kijken...vorige week heb ik thuis al een New York Explorer Pas gekocht met vijf attracties naar keuze uit een lijst van 80 attracties. Met deze pas hoeven we aan de meeste attracties niks meer te betalen en doen we sowieso meer voordeel dan wanneer je zonder pas de attracties zou bezoeken. Bijkomend voordeel bij Empire State Building is dat we met de pas een ‘Early Birds Access’ hebben wat wil zeggen dat we een half uur vroeger binnen mogen dan de andere bezoekers. We hebben dan ook nergens wachttijd omdat het nog heel rustig is. Eerst is er een securitycontrol...weer de riem en jas uit en alle tassen door de scanner...’safety first’...

We lopen eerst door een leuke expositieruimte waarin de geschiedenis van het indrukwekkende gebouw op een mooie manier wordt weergegeven en krijgen zo een unieke kijk op hoe de toren opgebouwd werd...er werd gestart in 1930 en na 410 dagen bouwen was er de opening in 1931. Op de plaats waar nu het Empire State Building statig staat te pronken stond eerder het hotel Waldorf-Astoria. Ook een leuk weetje...de aluminium top van de wolkenkrabber werd destijds ontworpen als docking station voor luchtschepen zoals de zeppelin. Achteraf gezien was dit toch te gevaarlijk door o.a. sterke stijgwinden en eventuele blikseminslagen (toch wel ongeveer 23 keer per jaar)...uiteindelijk heeft er geen enkel luchtschip aangelegd.

Herinneren jullie je de film King Kong nog waarin hij brokken maakt in de Big Apple? Wel, King Kong is terug...in het Empire State Building werd een kantoor nagebouwd uit de jaren ‘30. We zien er gebroken ramen en de handen van King Kong steken erdoor, de gorilla zelf komt dan door de ramen piepen via een videosysteem. Echt heel knap om te zien...net echt.

Na het onderonsje met King Kong gaat het naar de lift die ons in enkele tellen en met suizende oren naar de 80ste verdieping van het 45ste hoogste gebouw (381 meter, 443 meter met mast, telt 102 verdiepingen) ter wereld brengt. In de Verenigde Staten is het het 5de hoogste gebouw. Hier hebben we vanachter het glas al een 360° fenomenaal uitzicht over New York. Er hangt wat bewolking maar dit kleurt mooi met de opkomende zon. Na wat foto’s kunnen we de volgende lift in die ons naar de 86ste verdieping brengt. Op dit observatiedek kunnen we buiten gaan staan en met een hele frisse neus genieten van een geweldig mooi panoramisch uitzicht. Bij onze vorige keer New York hebben we dit bezoek ‘s avonds gedaan en dat was ook heel indrukwekkend...toen was het net 9/11 Memorial-Day en stonden er twee laserbundels naar omhoog gericht vanop de plaats waar de vroegere WTC-torens stonden.

Nu zien we alles met het zonnetje aan de hemel...One World Trade Center, de Brooklyn Bridge, het Vrijheidsbeeld, Flatiron Building, Metropolitan Life Insurance Company Building, Chrysler Building, Central Park en nog veel meer.

Vele foto’s later kunnen we met de lift (het gebouw telt er 73 in totaal) weer in een sneltempo naar de begane grond.

Blij dat we het Empire State Building weer hebben bezocht...de naam komt trouwens van de bijnaam van de staat New York.

Het gebouw heeft ook LED-schijnwerpers die het Empire in liefst 12 miljoen verschillende kleurencombinaties kan verlichten. De kleur wordt steeds aangepast bij speciale gelegenheden en feestdagen. Op een normale dag is de toren wit verlicht maar toen wij er destijds waren op 9/11 kleurde de toren rood, wit en blauw. Zo kan je het gebouw dus steeds anders ervaren.

We halen in een supermarktje eerst nog wat flesjes water die we vlug in het hotel gaan wegzetten. In de omgeving van het hotel zien we trouwens veel van die typische watertorens op het dak staan. Elk gebouw in New York met meer dan 6 verdiepingen heeft zo’n watertoren omdat de druk op de waterleiding de inwoners maar tot op de zesde verdieping van water kan voorzien. Eigenlijk zijn ze lelijk en tegelijk ook weer mooi omdat ze horen bij het beeld dat we van New York hebben.

Om 9u beginnen we dan aan ons volgende stukje van de dagplanning. We lopen via Fifth Avenue naar 42nd Street, toch één van de beroemdste straten in New York omwille van de vele theaters en enkele belangrijke gebouwen. We lopen deze straat eerst door in oostelijke richting. We hebben mooi zicht op de Chrysler Building, art deco ten top, echt een prachtig gebouw dat tot de komst van het Empire State Building het hoogste gebouw ter wereld was, 319 meter. Nu is het nog steeds het hoogste gebouw ter wereld dat, gesteund door een staalconstructie, volledig van baksteen is.

Net voor de Chrysler Building ligt Grand Central Terminal. Dit prachtige en historische treinstation werd in 1913 geopend en is het grootste ter wereld met 44 perrons en 67 sporen. We nemen een kijkje in de stationshal en deze is echt geweldig mooi, nu zeker met de kerstversiering. In de hal is er een paar dagen na de aanslagen van 9/11 een reusachtige Amerikaanse vlag opgehangen. Heel opvallend is de klok met vier wijzerplaten bovenop het informatiepunt waarvan iedere kant gemaakt is van opaal. De klok wordt dan ook geschat op een waarde tussen de $10 miljoen en $20 miljoen. Het prachtig gedecoreerde astronomische plafond is ook een eyecatcher. Er zijn ook diverse winkels, restaurants en foodmarkets te vinden. Het station krijgt dagelijks zo'n 750000 passanten te verwerken.

Ook zou er een geheim perron zijn (spoor 61) dat direct naar het Waldorf-Astoria leidt. President Franklin D. Roosevelt gebruikte dit spoor ooit om opdringerige journalisten te ontwijken.

Nog leuk aan het station is de fluistergalerij, de Whispering Corner, vlakbij de Oyster Bar. De bogen van keramiek in de eethal kunnen een fluistering laten klinken als een schreeuw. Twee personen moeten elk aan een kant van een boog gaan staan en met hun gezicht richting de hoek iets fluisteren...onvoorstelbaar wat je dan hoort!!!

Na ons bezoekje aan het station lopen we door tot aan de East River bij de UN Headcarters, toch wel het belangrijkste gebouw ter wereld. Het complex (bestaat uit drie gebouwen) en omgeving is internationaal gebied en wordt goed afgeschermd.

Door het schuiven in de weekplanning omwille van het weer dat ze voorspellen zouden we vanmiddag graag de Circle Line Cruise gaan doen. We moeten ons dan helemaal van de oostkant naar de westkant begeven via 42nd Street. Dat wordt een pittig stapje richting Pier 83 waar de boten van Circle Line aangemeerd liggen. We zijn er net voor de ticketverkoop sluit en met onze NY Explorer Pas dienen we enkel nog $10 per persoon bij te betalen omwille van een upgrade. Ook kunnen we vrijwel onmiddellijk aan boord. We hebben gekozen voor de ‘Best of NYC Cruise’ van 2,5 uur. De bedoeling is dat we het hele eiland ontdekken maar de gids zegt al meteen dat door de overvloedige regenval het water te hoog staat en dat de boot nu niet onder alle bruggen door kan varen. Hierdoor gaan we het Yankee Stadium (van de honkbalclub New York Yankees) in The Bronx niet kunnen zien. Niet zo leuk natuurlijk.

We zitten boven op het buitendek als de boot om 12u afvaart in zuidelijke richting over de Hudson rivier...het is ook hier dat bijna 10 jaar geleden een passagiersvliegtuig een geslaagde noodlanding heeft gemaakt in de Hudson waarbij alle 155 inzittenden het ongeluk overleefden dankzij de moedige beslissing van gezagvoerder Chesley Sullenberger alias 'Sully'.

We varen voorbij Midtown met de immense skyscrapers en langs de peperdure appartementen van Greenwich Village waar ook de ongebruikte pier ligt waar de Titanic ooit had moeten aanmeren. Bij Lower Manhattan zien we de opvallende building 56 leonard Street of de Jenga Tower, gelegen in de wijk TriBeCa, waarvan de verdiepingen verspringend op elkaar zijn geplaatst. Vervolgens varen we langs Financial District met de gigantische Freedom Tower met aan de voet de glazen Wintergarden met palmbomen.

Vanaf het zuidpunt van Manhattan gaat het richting het Vrijheidsbeeld en kunnen we een blik werpen op Ellis Island. Dit eiland staat bij velen bekend als immigratie-eiland...het eiland deed dienst als grenspost voor miljoenen immigranten die naar de Verenigde Staten kwamen om hun dromen te verwezenlijken. Amerika was dan ook ‘Land of the Free and Home of the Brave’. The American Dream was voor iedereen weggelegd, iets wat niet vanzelfsprekend was in het thuisland van de immigranten.

Bij Liberty Island krijgen we uitgebreid de tijd krijgen om het Vrijheidsbeeld op de geheugenkaart vast te leggen. Zelfs een close-up van ‘Lady Liberty’ is perfect mogelijk, tot in detail...mooi. Het gezicht is een beeltenis van de moeder van de beeldhouwer. Statue of Liberty is toch wel één van de bekendste symbolen van New York, symbool voor politieke vrijheid en democratie. Omdat het in de haven staat is het beeld eigenlijk de officieuze ingang van New York City. Het 93 meter hoge standbeeld verwelkomt bezoekers van over de hele wereld en is Unesco Werelderfgoed. New York heeft het Vrijheidsbeeld van de inwoners van Frankrijk gekregen als geschenk voor de honderdste verjaardag van de Amerikaanse revolutie en is sinds 1886 geopend voor publiek.

Het is ijskoud op het buitendek en onszelf even gaan verwarmen binnen in de boot is geen overbodig luxe. We vervolgen onze route richting de oostkant van Manhattan, langs Wall Street, werpen een blik op Governors Island (een klein eiland dat enkel toegankelijk is van mei t.e.m. oktober) en varen onder het BMW-bruggentrio door...eerst de imposante Brooklyn Bridge, dan de Manhattan Bridge (dateert van 1909 en komt uit op Canal Street, de handelsstraat van Chinatown) en vervolgens de minst bekende Williamsburg Bridge (was in 1903 de langste hangbrug ter wereld). We varen verder naar de Upper East Side met z'n statige huizen en langs Roosevelt Island. Dit eiland is ongeveer 3 kilometer lang, maximaal 240 meter breed en ligt tussen stadsdeel Queens en Manhattan. Het is bereikbaar via de Roosevelt Island Bridge (verbonden met Queens), de subway en de ferry. Vanuit Manhattan kan je ook nog met de Roosevelt Island Tramway, een gondelbaan tussen het eiland en Manhattan.  Misschien dat we tijdens onze week NY nog een bezoekje brengen aan dit eiland. Over Roosevelt Island ligt de Queensboro Bridge (of 59th Street Bridge) die Queens met Manhattan verbindt.

Vlak voor Wards Island maken we ommekeer omdat we vanaf hier niet tot op de Hudson kunnen geraken door het hoge water. Spijtig maar het kan niet anders. Tijdens onze terugvaart hebben we net na Roosevelt Island nog een mooi zicht op het iconische Pepsi-Cola Sign, enorme roodgekleurde krullende letters...nu een officieel 'New York City Landmark' gelegen in het Gantry Plaza State Park in Long Island City Queens.

We varen weer terug richting Pier 83 maar de boot vaart deze voorbij en zo krijgen we nog een mooi zicht op Harlem en de Upper West Side. Even later maken we ter hoogte van Harlem een draai van 180° en gaat het terug naar het vertrekpunt.

Het is 14u30 wanneer we weer aan wal kunnen bij Pier 83. Enkele jaren geleden deden we een kortere cruise tijdens de avond. Groot minpunt toen was de gigantische onweersstorm waardoor we bijna niks konden zien van Manhattan.

Bij Subway eten we snel een broodje en we besluiten om eventueel nog een bezoek te brengen aan het Top of The Rock observatiedek. Maar dan is de batterij van de camera onverwachts leeg, vermoedelijk door de koude of er moet iets mankeren aan de batterij. Dit is balen want nu moeten we eerst nog terug naar het hotel om de powerbank op te halen waarmee ik de camera kan opladen. Uiteindelijk toch maar met lege batterij naar Rockefeller...vandaag zijn er tv-opnames aan de gang en het is er best druk. Overal zijn ze al dranghekken aan het plaatsen vlakbij de kerstboom om morgen tijdens de lichtceremonie alles in goede banen te kunnen leiden. Het valt op dat er heel veel NYPD aanwezig is...benieuwd hoe het morgen allemaal zal zijn in de buurt van Rockefeller.

Bij Top of The Rock blijkt dat we pas enkele uren later bovenop Rockefeller Plaza kunnen en we besluiten om dit dan maar enkele dagen uit te stellen.

In plaats daarvan brengen we een bezoekje aan Public Library New York, de op één na grootste bibliotheek van de VS. De bibliotheek bestaat uit verschillende vestigingen maar deze bij Bryant Park is de bekendste en meest indrukwekkende. Zowel vanbuiten als vanbinnen. Buiten wordt de bibliotheek bewaakt door twee stenen leeuwen die naast de monumentale trappen aan de ingang staan...Patience en Fortitude. Binnen in het gebouw zien we hoge plafonds, grote trappen, imposante zalen en een enorme sprookjesachtige kerstboom. De hoofdleeszaal of Rose Mail Reading Room is heel mooi en is het trotseren van de vele trappen waard om hier eens een kijkje te komen nemen.

Na ons literair bezoekje lopen we nog door de kerstmarkt in Bryant Park...niet wat wij gewend zijn van een kerstmarkt naar mijn gevoel. Maar het is wel fijn om eens tussen de glazen stalletjes te lopen. Bryant Park is ook mooi opgetuigd in kerstsfeer met veel verlichting, een grote kerstboom en een ijspiste.

Ondertussen hebben we wel wat honger gekregen en in een foodcourt bij Whole Foods Market kunnen we een kartonnen bakje naar believen vullen met koud en/of warm buffet en naargelang het gewicht wordt er betaald. In uitgebreid tafelen hadden we echt geen zin en op deze manier zijn onze maagjes ook goed en snel gevuld.

Als de honger gestild is zakken we maar af richting hotel...toch zo’n 18 km gestapt vandaag en nog onder invloed van de jetlag, dus toch wel wat moe. Morgen wat natuur want dan staat Central Park op het programma...byebye...

1. Corneel goris:
    4 december 2019
    wat een mooie beschrijving geef je weer brenda en knap om dit allemaal op eigen houtje te doen/laat de verslagen en fotoos van deze bijzondere reis weer maar komen/genieten jullie maar met volle teugen/nonkel neel en tante chris
  2. Ann Janssens:
    5 december 2019
    Super dagje, 2 dikke duimen hoog in de lucht!!!!