Krk

14 september 2018 - Malinska, Kroatië

Dobar dan (betekent ook hallo)...vandaag ietsje langer kunnen slapen maar mijn verkoudheid heeft ervoor gezorgd dat ik weer geen goede nachtrust heb gehad, nu best vermoeid dus..

Om 8u naar het ontbijtbuffet, daarna nog even naar de kamer en tegen 10u starten we met een panoramische bootexcursie langs een stukje van de Adriatische kust. Het is de verplichte rustdag van de chauffeur...vandaag gaan we de bus niet op. Rudy gaat wel met ons mee op excursie.

Het is nog wat bewolkt wanneer we afvaren maar toch best warm. Op de boot kunnen we buiten zitten op het voordek, achterdek of bovendek. Binnen kan ook maar met dit weer zeker niet aan te raden. Helemaal onderin is er nog een ruimte waar je kan gaan zitten om door een glasraam onder water te kunnen kijken.

Mannetje en ik nemen op het bovendek plaats. We varen langs Malinska en genieten in een ontspannen sfeer van mooie baaien en kliffen. Het water is mooi blauw en op de ondiepe plaatsen kijkt men vlotjes tot op de bodem doorheen het glasheldere water van de Adriatische Zee. We worden getrakteerd op een schnaps of likeurtje...dit laat ik mooi aan mij voorbijgaan en ik drink met plezier een bekertje water leeg.

We varen onder de tweedelige Titobrug door...beide bogen van de brug worden in het midden ondersteund door het rotseiland Sv.Marko. Aan de andere kant van de brug varen we er opnieuw onderdoor.

In de buurt van Omišalj zien we ook olieraffinaderijen...niet zo’n fraai zicht maar het hoort nu eenmaal bij Krk.

In Omišalj, één van de oudste stadjes op Krk, meren we aan waar we ons middagmaal geserveerd krijgen...eerder deze week mochten we al opgeven of we vandaag vlees of vis wilden eten. Mannetje koos voor vlees en ik de vis. We zitten er op een terras vlak tegen het water...erg aangenaam vertoeven hier. De porties zijn weer gigantisch...voor mannetje wel drie verschillende soorten vlees en voor mij ook drie verschillende soorten vis.

Na het middagmaal ga ik vlug nog even pootje baden en het water van de Golf van Kvarner is best koud. Tegen 14u moeten we terug naar de boot...de stuurman van de boot lijkt wel een broer van Eden Hazard, mooi ventje...

Vanuit Omišalj varen we richting Njivice...onderweg ernaartoe vertraagd de boot zodat we onderin de boot goed de onderwaterwereld kunnen aanschouwen...visjes en zeeslakken trekken aan de glasramen voorbij. Ook worden we nog getrakteerd met een stukje cake en een glaasje rode wijn. De bewolking is ondertussen ook volledig weg boven zee en het is best warm op het bovendek...mannetje is hier dan ook al vlug verdwenen, op zoek naar een koeler plaatsje...

Rond 15u meren we aan in Njivice, een pittoresk vissersdorpje...hier hebben we een uurtje vrije tijd en we trakteren onszelf op een echt Italiaans ijsje (in Kroatië)...het blauwe bessenijs is erg lekker...

Rondom het haventje zijn wat winkeltjes en is er ook een kiezelstrand. Als je hier wil gaan zwemmen doe je best waterschoenen aan want je zakt best diep in de kiezels en ik kan je verzekeren dat het geen deugd doet onder je voeten.

Na even te hebben rondgewandeld besluiten mannetje en ik om op de stenen kade te gaan zitten met de voeten in het koele water...dit doet deugd onder de brandende zon.

Tegen 16u weer naar de boot en dan onze laatste tocht langs het eiland Krk om te kunnen genieten van de variërende en mooie uitzichten. Deze keer heb ik me op het voordek gezet (mannetje heeft zich weer verstopt voor de zon) en hier waait een verkoelende wind. De glinsteringen van de zon op het water zijn ontzettend mooi...prima fotomateriaal. Rondom de boot is er allerhande wateractiviteit...jetski, parasailing, waterfiets,...

Om 16u30 meren we weer aan bij het hotel...wie wil kan nog mee varen tot Malinska en dan al wandelend terug naar het hotel komen. Mannetje en ik gaan toch maar van de boot...is er toch nog wat ruimte voor een verkwikkende douche en wat chill-time.

Tegen 19u beginnen onze magen te knorren en gaan we weer aanschuiven bij het buffet...eigenlijk is het elke dag allemaal wat van hetzelfde...maar gelukkig is er dagelijks een andere soort pasta (veel Italiaanse invloeden hier in Kroatië), dat smaakt altijd.

Na het eten alles weer klaarleggen voor de uitstap van morgen...onze laatste dag in Kroatië, maar daarover morgen meer...daaaaaaaaaag...