Dubai-Brussel

26 november 2018 - Hoogstraten, België

Goedenacht, want voor goedemorgen is het nog wat vroeg. Snel de kleren in, al één koffer sluiten en naar het ontbijt. Dit is net zo uitgebreid als de andere keren, een dikke pluim voor het hotel want dit doen ze niet overal. Sowieso hebben we niks te klagen over de Hyatt Place Al Rigga. De kamers zijn echt geluidsstil, hebben een prima kingsize bed en hoofdkussens, is ruim en voorzien van alle nodige comfort. Downtown Dubai was vanuit het hotel ook prima te bereiken met de taxi of metro die vlakbij het hotel vertrok. Afgelopen week is er al een fooienpotje rondgehaald en dit hebben ze zeker verdiend (wordt verdeeld onder gids, chauffeur en hotelpersoneel).

Na het ontbijt nog vlug naar de kamers, tanden poetsen en de laatste koffer sluiten. Ook de handbagage is vliegklaar. Om 5u20 moet de bagage in de lobby staan en wordt deze in de bus geladen. Niet veel later zijn we op weg naar de drukste luchthaven ter wereld. Daar aangekomen kunnen we meteen inchecken en richting paspoortcontrole en veiligheidscontrole. Dit gaat allemaal vrij vlot. Om naar onze gate te gaan moeten we eerst nog via met treintje naar een andere terminal worden gebracht. Daar moeten we nog een gigantische lift nemen naar de juiste verdieping. Het staat gelukkig allemaal goed aangegeven maar het is een hele onderneming om hier bij de juiste gate te geraken. We maken in één van de vele shops onze laatste Dirhams op...op 5 Dirham na, die steken we in een grote pot voor kinderen in nood.

Het is maar eventjes wachten tot de gate opengaat...weer met verschillende roltrappen, naar beneden deze keer, en dan worden we op een bus gezet die ons naar onze Boeing 777-300 brengt. Ons toestel van op de heenvlucht was trouwens beletterd met ‘The Year of Zayed’...en als we hier nu de vele andere toestellen zien staan was dat wel een unicum.

En je gelooft het nooit maar het regent ondertussen weer...het is echt slecht weer en helemaal niet warm.

Na een hele lange busrit naar het vliegtuig kunnen we aan boord. We lachten er in de bus nog mee dat we precies met de bus onderweg waren naar huis omdat het zo lang duurde.

Omstreeks 8u30 kunnen we richting runway taxiën maar we moeten nog even in de queue...er zijn nog toestellen voor ons die moeten opstijgen. De piloot meldt ons dat er door het slechte weer vermoedelijk een klein oponthoud zal zijn en dat is ook zo. Het is pas tegen 9u dat we kunnen opstijgen. We kunnen het opstijgen weer volgen op de camera’s. Door het slechte weer moeten we doorheen een serieus wolkendek. Toch altijd spannend.

En zo nemen we afscheid van Dubai en van het sprookje van Duizend-en-één-Nacht...hoop ooit nog eens terug te kunnen komen.

Aan boord krijgen we op kruishoogte een klein ontbijt. Wat Griekse yoghurt met Granola, een croissant en wat vers fruit. De yoghurt en het verse fruit eet ik wel op. De croissant leg ik opzij, die smaakt straks misschien nog. En ondertussen vliegen we al boven Irak. Mijn horloge zet ik alvast 3 uren terug, weer wennen aan onze plaatselijke tijd.

Ik ga nog even mijn benen strekken en wanneer ik terug op mijn plaats zit begint de dame naast mij een gesprek. Ze komt nu van Phuket in Thailand waar ze een grote villa heeft. Ook bezit ze daar een appartement. Enkele keren per jaar gaat ze er naartoe. Deze keer was ze maar vijf dagen geweest. En dan had ze zich bij boeking van de terugvlucht vergist met de data van de nachtvlucht met als gevolg dat ze haar oorspronkelijke vlucht had gemist. Dan maar nieuw ticketje geboekt voor €500 extra. Na ons gesprekje ga ik proberen wat te slapen want de oogjes prikken heel erg van vermoeidheid (kan natuurlijk ook nog woestijnzand zijn).

Maar zoals gewoonlijk is er wel een spelbreker...boven de Zwarte Zee hebben we hevige turbulentie. Ik word er zelfs wat misselijk van. Wij zitten aan de vleugels en die gaan flink op en neer. Hier neemt de angst het weer over van mij...pfff...

Na zo’n dikke twintig minuten schudden lijkt het wat te beteren, net wanneer we boven we het vasteland van Roemenië beginnen te vliegen.

De warme maaltijd wordt ook al geserveerd, ik vermoed dan ook dat het voorlopig weer wat rustig zal zijn. Laat het ons hopen.

Maar dat betekent wel dat slapen er weer niet inzit voorlopig.

Nadat alles weer is afgeruimd (was best een lekker menu) hebben we nog iets meer dan een uur te vliegen...we bevinden ons boven Oostenrijk.

Na zo’n 25 minuten indommelen en weer wakker schrikken krijgen we van de piloot de mededeling dat we de landing gaan inzetten.

Er hangt een dik wolkenpakket boven Brussel en hierdoor is de landing niet zo geweldig als bij vertrek. Maar rond 12u30 staan we weer veilig op de grond.

Het deboarden gaat heel vlot, nog een paspoortcontrole en voor we het weten staan we al aan de bagagebanden. Onze koffers zijn er vrij snel. Didier komt iedereen nog de hand schudden en wij gaan ook nog afscheid nemen van de vier toffe mense(n) uit het Gentse. Wie weet spreken we nog eens af.

Na de douanepassage op weg naar de parking. De parking waar wij moeten zijn staat echt niet goed aangegeven en het is even zoeken vooraleer we op de juiste parking zitten. We hebben het moeten vragen aan wat personeel en die gaven ook toe dat het heel slecht is aangegeven.

Vanuit de parking gaat het richting Hoogstraten...we kunnen vlotjes doorrijden en iets na 14u kunnen we de bagage thuis afgooien. Vlug naar onze dikste vriend...spijtig genoeg is ze niet zoals ik had gehoopt. Ze is ontzettend rustig en weigert ook te eten...misschien een bijwerking van haar pijnmedicatie maar we gaan sowieso terug contact opnemen met de dierenarts.

Ze is wel wat vrolijker als we haar mee naar huis nemen...terug naar haar veilige cocoon, ook al is ze goed in de watten gelegd op haar vakantieadresje.

En zo sluiten we onze citytrip Dubai en Abu Dhabi af. Het was een onvergetelijke reis...ontzettend veel gezien, fantastische indrukken meegekregen, kennisgemaakt met een andere cultuur, leuke mensen leren kennen en tijdens de hele reis was alles piekfijn geregeld met een super begeleiding (met dank aan De Blauwe Vogel)...topbestemming!!!

Dank jullie heel veel om weer mee te volgen...volgende bestemming nog onbekend. Maar als het zover is neem ik jullie weer graag mee in mijn verhaal...daaaaaaaaag...