Theatre District - Central Park

4 december 2019 - New York City, Verenigde Staten

Hoihoi...na een tamelijk korte nacht zitten we omstreeks 8u bij Paris Baguette voor het ontbijt. Voor mij vandaag een croissant gevuld met crème en verse aardbeien. Klinkt een vreemde combinatie maar het is echt heel lekker...of het een gezond ontbijt is, niet echt, maar we gaan gewoon even mee in ‘the American way of eating’.

Na het ontbijt lopen we naar het theaterdistrict bij Times Square waar we met onze Explorer Pas een uur voor de andere bezoekers het museum Madame Tussauds kunnen gaan bezoeken. We lopen er bijna helemaal alleen rond en hebben dan ook snel wat leuke plaatjes kunnen vastleggen op de geheugenkaart. We kunnen er op de foto met tal van bekenden (van de film- en muziekwereld, geschiedenisfiguren, wereldleiders, superhelden, ...) en eerlijk gezegd denk je vaak dat er echt iemand staat in plaats van een wassen beeld, zo levensecht. Zo zien we Sandra Bullock, Avicii, Tom Cruise, ET, Obama en nog vele anderen. Na onze tour doorheen het museum nemen we nog eens een kijkje op Times Square, het wereldberoemde 'Crossroads of the World'. Wat een mierennest daar...echt een geweldig chaotische drukte met overal flitsende reclamepanelen. Maar je moet het gewoon gezien en beleefd hebben als je in New York bent.

We lopen ook nog eens langs Radio City Music Hall, een enorme concert- en theaterzaal in het Rockefeller Center...ziet er toch altijd anders uit tijdens de dag wanneer de lichtjes minder tot hun recht komen. De magische kerstshow 'Radio City Christmas Spectacular' wordt hier deze periode dagelijks enkele keren opgevoerd met de wereldberoemde Rockettes in de hoofdrol. De show bestaat al sinds 1933 en is een ware kersttraditie geworden in New York. Voor ons was deze show inplannen wat moeilijk...misschien iets voor een eventueel volgend bezoek.

Ook bij Rockefeller Plaza nemen we nog eens een kijkje bij de Rockefeller Tree...in afwachting van de ceremonie vanavond laten ze nu afwisselend enkele lichtjes branden in de boom. Bij de ticketbalie van Top of The Rock gaan we alvast onze kaartjes bestellen (ook met onze Explorer Pass) voor zaterdag bij zonsondergang...nu hopen op mooi weer zaterdagavond.

Tegenover Rockefeller Plaza op Fifth Avenue staat de St.Patricks Cathedral. Het is een heel mooie kathedraal die echt wel opvalt tussen al die moderne gebouwen. We lopen er ook even binnen om een kaarsje te branden. Er wordt gezegd dat er hier jaarlijks zo'n miljoen kaarsjes worden aangestoken.

Fifth Avenue is trouwens één van de duurste winkelstraten ter wereld, sinds 1906 is dit dé plek waar rijke New Yorkers hun inkopen doen in de vele boetieks met grote merken en prestigieuze high-end winkels. De straat is te zien in verschillende films zoals 'Sex and the City' en 'Gossip Girl'.

We lopen een stuk verder via Fifth Avenue en gaan bij 55th Street op zoek naar het LOVE Statue...hoewel ik het adres zeker weten correct heb opgeschreven vinden we het niet. Pfff...

In eerste instantie is het vaak moeilijk om de weg te vinden maar zodra je in Manhattan het ‘gridsysteem’ of ‘schaakbordpatroon’ doorhebt wordt het plots veel makkelijker. Alles straten lopen er van west naar oost en de ‘avenues’ lopen van noord naar zuid.

Er zijn wel wat uitzonderingen op dat gridsysteem. Zo loopt Broadway over de gehele lengte van Manhattan en hebben de straten ten zuiden van Houston Street in Greenwich Village wel namen en geen nummers, ...

Wat de huisnummers betreft begint de telling aan beide kanten van Fifth Avenue en lopen de nummers op hoe meer je naar het water gaat. Fifth Avenue verdeelt Manhattan in een oostelijk en westelijk deel. In het adres bepaalt de East (E) of West (W) aan welke kant van Fifth Avenue de bestemming ligt. De afstand tussen twee straten is gemiddeld 80 meter en de afstand tussen twee avenues is ongeveer drie tot vier keer zo lang.

Via Broadway lopen we richting Columbus Circle, een rond plein/punt op de zuidwestelijke hoek van Central Park. Via Central Park Street lopen we evenwijdig met Central Park naar het Plaza Hotel, een luxehotel met naar het schijnt een fabelachtig interieur...het hotel ken je vast en zeker van de film 'Home Alone'. Bij The Plaza Foodmarket onder het Plaza Hotel gaan we alvast iets eten...weeral 12u ondertussen. Het is hierbinnen het concept van een foodcourt maar dan wat chiquer en duurder, met echt bestek en het eten op borden geserveerd ipv in kartonnen bakjes. We eten er een spaghetti en lasagne...dat smaakt. Wat eten betreft kent de gezondheidsinspectie elk etablissement een blauwe A, een groene B of een oranje C toe aangaande voedselveiligheid. Met een A zit je zeker goed, een B betekent dat er hier en daar aandachtspunten zijn...een etablissement met de letter C loop je beter voorbij.

Met onze maagjes goed gevuld kunnen we er weer tegen voor een flinke wandeling door Central Park. Ik ben best boos op mezelf omdat ik het wandelplan ben vergeten in het hotel...nu wordt het behelpen met de weinige borden die er in het park staan.

De meeste verlichtingspalen hebben onderaan wel een nummer waarvan de eerste twee cijfers verwijzen naar de straat die op die hoogte uitgeeft op het park, zo kan je je nog wat oriënteren in het gigantisch grote park.

Het park is in 1857 ontworpen door Frederik Olmsted en Calvert Vaux en is volledig kunstmatig aangelegd met hier en daar een stukje ongerepte natuur.

Het is één van de grootste aangelegde parken ter wereld en de groene long van New York City. Het park loopt van 5th Avenue tot 8th Avenue en van 59th Street tot 110th Street en is 0,8 km breed en 4 km lang. Deze groene oase is het drukst bezochte park van de VS en is quasi een stad op zich...20000 bomen, 30 tennisvelden, 40 miljoen bezoekers, 100 km wandelpaden, 9000 banken, 26 baseballvelden, 300 wasbeertjes, 1400 dieren in de zoo, 200 vogelsoorten, 21 speeltuintjes, 36 bruggen, decor voor meer dan 240 films, 7 meren, jaarlijks 58 miljoen dollar budget, 13 handbalterreinen, 2 basketbalvelden, 2 restaurants, 2 schaatsbanen, een kasteel, auditorium, museum, poppentheater, galerij, carrousel, weerstation, politiebureel en duizenden eekhoorntjes...dit alles op 3,4 vierkante km oppervlakte.

Wij dus voor enkele uurtjes het park in. We worden al meteen verwelkomd door enkele van de duizenden eekhoorntjes...ze zijn druk bezig met het verzamelen van noten. Echt leuk om ze bezig te zien. Vanmorgen heeft het nog wat gesneeuwd en hier in het park ligt er op de vele grasvelden nog een dun wit laagje. Dit plaatje past helemaal bij de Wollman Ice Skating Rink waarop er momenteel volop wordt geschaatst. We zien in het park ook mooie waterpartijen met romantische bruggen zoals de Gapstow Bridge en de Bow Bridge. Sommige waterpartijen zijn leeggemaakt voor de winter en ook op het gras mag je niet lopen tijdens de winter. Central Park is ook de ideale plek om honden uit te laten...soms heeft één iemand wel zeven honden bij. Echt geweldig om te zien. Hier in New York zijn er vele huisdieren (zo'n 600 000 honden) en een professionele hondenwandelaar gaat voor $15 een halfuurtje met je hond op stap, soms met 10 tot 20 honden tegelijk. Ons lukt het soms zelfs niet om één hond in bedwang te houden...

Er staan ook vele standbeelden overal in het park verspreid. Zo is er Balto, een standbeeld van een moedige husky uit Alaska die als nationale held de honneurs mocht waarnemen voor zijn expeditieteam. De hond loodste hen over sneeuw en ijs naar hun afgelegen bestemming waar ze levensbelangrijke medicijnen afleverden. Zo voorkwam de hond dat in het verre noorden kinderen het slachtoffer werden van een difterie-epidemie. Balto zet ik met veel plezier op de foto.

Een ander standbeeld is de Bethesda Fountain of Angel of the Waters, uitgegroeid tot een echte filmster door haar optreden in tientallen films en series zoals 'Home Alone', 'Gossip Girl' en 'Stuart Little'. Maar vandaag straalt de filmster niet echt want ze staat zonder water, echt helemaal droog.

Ook Hans Christian Andersen, de wereldberoemde sprookjesverteller, heeft een plaatsje in Central Park, net zoals Alice In Wonderland, gemaakt ter ere van Margarita (vrouw van filantroop George Delacorte) en geschonken aan alle kinderen.

Vlakbij de Bethesda Fountain ligt aan het water ook het idyllische Loeb Boathouse...een fantastische plek om te vertoeven in de zomer. Het Bethesda Terrace is het hart van Central Park. Vanop de trappen heb je een geweldig zicht over het meer en de Great Lawn (groot grasveld)...onder de trappen wordt er vanwege de goede akoestiek veel gezongen of gespeeld door straatartiesten.

Over een afstand van zeven straten ligt er in het midden van het park een brede rechte laan, The Mall of Promenade...helemaal omgeven door de Amerikaanse olm en voorzien van vele zitbankjes. Het is één van de meest fotogenieke plekken van heel Central Park. In de struiken spotten we nog enkele rode kardinaalvogels…prachtige beestjes.

Bij het MET (The Metropolitan Museum of Art) verlaten we even het park om er langs te lopen tot bij het Solomon R. Guggenheim museum met zijn speciale architectuur, geïnspireerd op een Babylonische piramide en van dezelfde ontwerper als The Louvre in Abu Dhabi, Frank Lloyd. Aan het Guggenheim duiken we weer het park in en daar staan we meteen bij het Jacqueline Kennedy Onassis Reservoir, een enorm waterbassin dat vroeger de hele stad New York van water voorzag. Moest men dat nu doen dan zou het bassin van 3,8 miljoen kubieke meter water op vier uur leeg zijn. De naam is een eerbetoon aan Jacqueline Kennedy die met John F. Kennedy op Fifth Avenue woonde, als dank voor haar grote inzet voor de stad. Vanaf het meer heb je een mooi zicht op de mooie gebouwen aan de westkant van het park. Een toertje rond het meer is 2,5 km lang en heel populair bij hardlopers, vooral tijdens de lente omdat dan de bloesems in volle bloei staan.

Vanaf het bassin loopt het park nog veel meer noordelijk maar wij besluiten om terug te keren omdat we straks normaal gezien nog een bezoek gaan brengen aan The Vessel en het is nog een hele wandeling terug. En zo komen we voorbij Cleopatra’s Needle, een Egyptische Obelisk dat een broertje is van die in Londen. Met zijn gezegende leeftijd van 3500 jaar is de massieve sculptuur van meer dan 220 ton met voorsprong het ouderdomsdeken in Central Park. Met heel wat mankracht en 32 paarden werd het gevaarte vanaf de Hudson in een paar maanden tijd naar zijn huidige plaats gebracht. De obelisk doorstond de tand des tijds met gemak tot de luchtvervuiling een grote renovatie onvermijdelijk maakte.

Belvedere Castle, een pittoresk kasteeltje bij Turtle Pond (meertje) ligt op het hoogste punt van het park, Vista Rock, één van de originele rotspartijen van 450 miljoen jaren oud. Belvedere is Italiaans voor ‘mooi uitzicht’. Vroeger werd deze plek gebruikt om het weer te voorspellen. Nu is het is hier dat Gargamel sinds de film uit 2011 snode plannen smeedt om de smurfen te vangen...tja...

We lopen nog wat door Shakespeare Garden, een plek waar alle bloemen en planten staan die Shakespeare ooit bejubelde in zijn oeuvre...in deze tuin zou ook een moerbeiboom staan dat een loot zou zijn van een boom die door Shakespeare zou zijn gepland in 1602. Bij de tuin ligt ook het Delacorte Theater waar werk van Shakespeare wordt voorgedragen.

Dan is er nog Strawberry Fields, het monument ter ere van John Lennon, vernoemd naar de song van The Beatles, Strawberry Fields Forever. De Dakota Building staat aan de overkant...het is daar waar Lennon voor de deur werd neergeschoten.

En zo komen we na vele stappen weer uit bij Columbus Circle. Byebye, Central Park, prachtige plek, mooie groene (nu wel herfstkleuren) long van New York...

Ondanks de vermoeidheid gaan we nog op zoek naar enkele fotogenieke plekjes in hartje New York...zoals Paley Park met een muur van water en een fantastische megagrote muurschildering van een brandweerman. Deze mural kreeg de naam 'The Braves of 9/11' en is van de artiest Kobra. Deze knielende brandweerman is een eerbetoon aan alle gevallen slachtoffers van 9/11. Op de brandweerhelm staat het nummer 343 dat verwijst naar het aantal omgekomen brandweermannen op 9/11. Achter en onder de brandweerman is de Amerikaanse vlag te zien...de witte balken achteraan verwijzen naar de Twin Towers en de sterren van de vlag op de grond stellen de levens voor van de slachtoffers van 9/11...echt heel indrukwekkend om te zien.

We hebben trouwens nog aan een New Yorker gevraagd waar het LOVE Statue staat...en nu hebben ze het blijkbaar weggehaald, pfff...het adres was dus wel juist.

Omstreeks 16u15 bereiken we ons hotel en ons plan om nog naar The Vessel af te zakken wordt verzet naar een andere dag. We besluiten om dan maar eens een kijkje te gaan nemen bij Macy’s, een enorm warenhuis waar je echt alles kan vinden. Er is ook een afdeling Santaland, echt pure kerst, maar om dit te bezoeken moet je reserveren en daar hebben we echt geen zin in. Moet je weer op een ander tijdstip terugkomen. Macy’s is gelegen aan Herald Square, een soort pleintje met stoeltjes en tafeltjes. Nu was er wel een filmploeg vanalles aan het opstellen. Geen idee of dat met de 'lighting'ceremonie van straks te maken heeft of dat er echt filmopnames zouden gaan plaatsvinden, want dat is hier in New York ook dagelijkse kost.

We moeten ook nog eten en gaan nog snel een broodje halen dat we in het hotel gaan opsmikkelen.

Wat een actieve dag...toch 21 km in de beentjes vandaag...morgen duiken we Brooklyn in...see you...