Brooklyn - Financial District - Dyker Heights Christmas Lights Tour

5 december 2019 - New York City, Verenigde Staten

Er zijn nog steeds de naweeën van de jetlag...altijd vroeg wakker. Om half 8 zitten we al op ons vertrouwde ontbijtadresje om dan om 8u naar het metrostation van Herald Square te stappen vlakbij het hotel. Onze bestemming voor vandaag is Brooklyn.

Thuis had ik de app al gedownload van Newyork.nl, Eric’ s New York. Deze app wordt gratis aangeboden door de Nederlander Eric die in New York woont. Op de app kan je offline volgen waar je je bevindt in New York en waar alles te vinden is zoals bezienswaardigheden, eetgelegenheden, openbare toiletten en nog veel meer. Ook is er een speciale subwaykaart waarop je perfect kan zien welke lijn je het best neemt...het werkt met kleuren en letters.

In het station aangekomen moeten we eerst nog een metrocard kopen. We zetten er een bedrag op van $22 en betalen nog $1 dollar voor de kaart. Kunnen we toch al enkele ritten doen met de subway. Als je weet welke kleur lijn en welk nummer je moet nemen dan is het nog goed opletten dat  je rekening houdt met uptown en downtown. Want anders ga je misschien wel de verkeerde richting uit.

Na eerst nog wat aarzelen kunnen we het perron bereiken door onze metrocard door een toestel te swipen. We kunnen de metrocard gewoon aan mekaar doorgeven...bij elke swipe gaat er $2,75 dollar af, ongeacht of je één station verder afstapt of pas na 10 stations de subway verlaat.

Vrijwel meteen kunnen we opstappen en kan onze rit naar het Court Station in Brooklyn beginnen. Best druk in onze wagon. In het begin moeten we rechtstaan maar enkele stations verder kunnen we toch gaan zitten. De meeste mensen op de wagon liggen te slapen. De subway schudt nochtans flink heen en weer en maakt ook veel lawaai.

Na een rit van zo’n 20 minuten hebben we onze bestemming bereikt. In het station komt er meteen een dametje af wanneer ze ziet dat we twijfelen over welke exit we moeten nemen. Direct vraagt ze of ze misschien kan helpen. Dit is dus typisch Amerikaans...altijd bereid om te helpen.

Blijkbaar heet het station waar we de subway zijn uitgestapt niet voor niets Court Station want terug bovengronds passeren we hier meteen een gigantisch gerechtsgebouw. Het is hier ook weer even zoeken hoe we best gaan stappen maar met behulp van de app lukt het uiteindelijk wel. We gaan eerst het Unity Sculpture bekijken, een grote bronzen arm waarvan de hand met één vinger naar de hemel wijst...verwijzend naar de ambitie van Brooklyn en zijn samenhorigheid (de naam Brooklyn komt trouwens van de Nederlandse plaats Breukelen en het is één van de meest relaxte wijken van New York).

Daarna zakken we af naar Dumbo (Down Under Manhattan Bridge Overpass), waar we in Washington Street bij de wereldberoemde fotospot de Manhattan Bridge kunnen fotograferen met het Empire State Building op de achtergrond precies gepositioneerd tussen twee pijlers onder die Manhattan Bridge. Ook is het een bekend decor uit films zoals ‘Once Upon a Time in America', 'Vanilla Sky' en nog vele anderen. De geplaveide straten van het hippe Dumbo en de omgebouwde pakhuizen zijn erg in trek bij de toeristen door hun charme.

Na de nodige foto’s lopen we naar Brooklyn Bridge Park dat pal onder de Brooklyn Bridge ligt aan het water. Het is 34 hectare groot en bestaat uit parktuinen, wandelpaden langs de rivier en glooiende heuvels. Maar vooral het adembenemende uitzicht over Manhattan maakt deze plek zo uniek. Bij Pebbles Beach hebben we vanaf het water een onwaarschijnlijk mooi zicht op de skyline van Manhattan. De Brooklyn Bridge maakt het perfecte plaatje helemaal af.

We lopen verder door Brooklyn Bridge Park en komen zo langs Jane’s Carousel, een tot in het kleinste detail gerestaureerde paardenmolen uit de vroege jaren '20. Orkaan Sandy zwiepte ooit het water tegen de ramen van de constructie waarin de molen staat en zo ontsnapte de molen op het nippertje aan een nieuwe restauratie.

Bij een oud pakhuis lopen we ook even binnen. Het doet nu dienst doet als complex voor winkels, restaurants en kantoren.

Vervolgens gaat het wandelpad onder de Brooklyn Bridge door en komen we in een ander deel van het park. Vanaf de trappen van The Granite Prospect hebben we weer een magnifiek uitzicht op Manhattan’s skyline...een iconisch uitzichtpunt.

Terwijl mannetje even wacht loop ik snel nog naar het volgende stukje park op zoek naar de Spiral Pool maar ze zijn momenteel hard aan het werken in dat stuk van het park...de pool heb ik gevonden, maar buiten gebruik.

Dan maar terug naar mannetje om vervolgens de Brooklyn Bridge over te wandelen.

Deze brug werd gebouwd tussen 1869 en 1883, de eerste uit staal opgetrokken brug ter wereld en toen de enige verbinding tussen Manhattan en Brooklyn...het is een echt symbool van New York en een grote trekpleister. De bijna 2 km lange brug hebben we vorige keer ook over gewandeld maar toen was het 30 graden warmer. Nu wandelt het veel aangenamer. Er hangen dreigende wolken boven de wolkenkrabbers, dit maakt de foto’s veel specialer...One Word Trade Center of Freedom Tower staat statig te pronken. Ook zien we het Vrijheidsbeeld in de verte en Governors Island. Bij het einde van de brug kopen we nog een magneet en metalen bordje van New York...altijd leuke souvenirs van deze schitterende stad.

Aan het City Hall Park zetten we ons even op een bankje en smullen we onze gedraaide donut op die we vanmorgen extra hadden meegenomen bij Paris Baguette...

In het City Hall Park kuieren we even rond. Langs de rand van het park staat het mooie Woolworth Building, ooit 17 jaar lang, tot 1930, het hoogste gebouw van de wereld met 241 meter.

Dan zetten we koers richting South Sea Seaport Esplanade...bij de straten Fulton en Pearl passeren we nog het Titanic Memorial, een 18 meter hoge vuurtoren om de mensen te herdenken die omkwamen bij de ramp van de Titanic op 15 april 1912. Vanaf het Seaport District hebben we een mooi zicht op de Beekman Tower van ontwerper Frank Gehry met de opvallende roestvrijstalen vouwen in de wolkenkrabber.

De South Sea Seaport Esplanade is een aangenaam wandelpad langs de Hudson voorzien van vele zitbanken. Het is nu al fijn om hier te rond te wandelen, ik ben er dan ook zeker van dat het in de warmere seizoenen hier zeer aangenaam vertoeven is met het mooie zicht op Brooklyn.

Bij de terminal van de Staten Island Ferry blijft mannetje even wachten omdat ik graag nog even het Vietnam Memorial ga bezoeken vlakbij het Financial District.

Wanneer ik terugkom bij de terminal heeft mannetje binnen in de terminal al wat gevonden om snel wat te eten. Het wordt iets van bij Dunkin’ Donuts, een soort van granenbroodje met daartussen een omelet met een stukje kalkoenvlees.

In de terminal vertrekt de gratis veerpont 24/7 naar Staten Island...vanaf de boot heb je een prachtig uitzicht op de skyline van Manhattan en ook het Vrijheidsbeeld zou vanaf de veerpont goed te zien zijn. Officieel heet de terminal Whitehall Ferry Terminal. Misschien kunnen we later op de week eens met de ferry naar Staten Island.

Na onze snelle hap lopen we naar Battery Park, dit park heeft een rijke historie omdat vroeger de immigranten via Battery Park binnenkwamen. Vanaf het park heb je een mooi zicht op ‘Lady Liberty’ en Ellis Island. Bij het park vertrekt ook de ferry naar Liberty Island. In dit park staat de SeaGlass Carousel, een draaimolen in visthema. Memorials staan er ook heel veel, zo is er het American Merchant Mariners Memorial, East Coast Memorial, New York Korean War Veterans Memorial, The Immigrants Monument en nog veel meer. En dan is er nog Castle Clinton, een 19de eeuws fort dat dienst doet als museum en Amerikaans nationaal monument.

Na onze passage door Battery Park zoeken we naar het Hugh L. Carey Ventilation Building waar de tunnel Hugh L. Carey vertrekt onder de East River tot Brooklyn op Long Island...eerst vinden we het ventilatiegebouw niet maar heel toevallig ligt het plots op onze wandelroute. De tunnel loopt vlak naast Governors Island maar is er niet mee verbonden...wel is er een ventilatiekanaal dat de lucht in de tunnel ververst via een gebouw op het eiland.

Via Bowling Green, waar ook het vroegere douanekantoor staat, Alexander Hamilton U.S. Custom House...nu museum en rechtbank en tevens het beginpunt van Broadway…komen we heel snel uit bij The Charging Bull, een bronzen stier, fors geschapen en net dit deel is heel populair want iedereen wil wel eens over het kalfjesgeld van de stier wrijven om zo hun kans te wagen op financieel geluk. Wij doen ook maar mee, al was het maar voor de foto. Het is er dan ook heel druk en je moet echt in de rij om met de stier op de foto te gaan...van het achterste toch. Bij de kop is het chaos wat de foto’s betreft...iedereen hangt rond die kop. De stier was trouwens een reactie op de beursmalaise van de jaren ‘80. Arturo Di Modica dropte het beeld ‘s nachts voor de beurs, als kerstcadeautje voor New York. Ik zoek er ook naar Fearless Girl, een bronzen standbeeld van een meisje waarvan ik dacht dat het altijd voor de stier stond. Niet dus...

Verder op onze route bezoeken we nog Trinity Church, de rijkste kerk van Manhattan die toen ze nog het hoogste punt was als scheepsbaken diende. De eerste kerk brandde af, ook de tweede bezweek en zo doet Trinity Church haar naam alle eer aan.

Daarna duiken we Wall Street in, gelegen in het Financial District. Bij de New York Stock Exchange en Federal Hall (eerste Capitool van de VS, nu monumentaal museum) is het een drukte van jewelste. De lichtjes van de grote kerstboom voor de beurs worden vandaag ontstoken. Je kan er op de foto met Santa Claus, er is live muziek en er staan levende rendieren. Er worden leuke beertjes voor in de kerstboom uitgedeeld van Build-A-Bear en er is warme chocolademelk met slagroom in overvloed...maar echt zo lekkere chocolademelk, er zit precies een kaneelsmaakje aan. Ze duwen ook nog een zakje Cracker Jack in m’n handen, dit is popcorn met een laagje caramel en pinda’s. Die gaan we straks eens proberen.

Er zijn veel agenten van de NYPD aanwezig bij deze happening...en toch zijn er dan van die vreemde snuiters die blijven provoceren. Zoals degene die constant met zijn middelvinger omhoog liep voor het standbeeld van de eerste president George Washington (in 1789 verkozen op die bewuste plek) en dan nog tegen iedereen een uitleg begon over racisme...manmanman, echt een raar figuur.

Wanneer we nog even langs de drukte lopen bij de NY Stock Exchange zien we plots Fearless Girl staan...stond ze blijkbaar hier gans de tijd. Na wat opzoekwerk blijkt dat de ontwerper van de stier de combinatie met het meisje niet geslaagd vond, vandaar dat ze moest verhuizen, wat dan eind 2018 is gebeurd. Fearless girl staat trouwens voor de vrouwelijke emancipatie...nu staat ze stevig in haar schoentjes recht tegenover de beurs, die men trouwens niet meer mag bezoeken na de aanslagen van 9/11.

Na dit beetje entertainment is Zuccotti Park (vroeger Liberty Plaza Park) onze volgende stop...sfeervol verlicht in kerstsfeer. Bij het park staat ook de Double Check Businessman. Dit beeld van een zakenman overleefde de aanslagen en werd een iconisch figuur en eerbetoon aan alle zakenmensen die 9/11 niet overleefd hebben. Tijdens de aanslagen zouden reddingswerkers het beeld benaderd hebben om hulp te bieden om dan te ontdekken dat het om een bronzen beeld ging.

Tegenover Zuccotti Park ligt de Red Cube, een enorm grote rode kubus...je kan er niet naast kijken.

Terwijl mannetje graag even een rustmomentje heeft loop ik nog langs St. Paul’s Chapel of Trinity Church Wall Street. Deze kerk liep geen schade op bij de aanslagen van 9/11 en het is in deze kerk dat politie, reddingswerkers en brandweermannen wat kwamen rusten en zich wat kwamen opfrissen. Vrijwilligers begonnen hier de helden van toen ook van eten te voorzien.

Hier is achter de kerk bij het kerkhof ook nog de Bell of Hope te bewonderen, een gift van Londen ter herdenking van de overledenen van 9/11.

Vanaf hier heb je een fantastisch zicht op One World Trade Center en The Oculus, een treinstation. One WTC is momenteel het hoogste gebouw in New York en van het Amerikaanse continent...1776 ft (verwijst naar het jaar van de onafhankelijkheid van de VS), gerekend 541,3 meter.

Maar we mogen niet meer treuzelen nu want om 16u45 moeten we vlakbij Union Square staan omdat we daar worden opgepikt voor onze Dyker Heights Christmas Lights Tour.

Wij dan maar vlug de subway in...het begint al vlotter te gaan...en rond 16u10 staan we op Union Square. Maar omdat mannetje nog even in een winkel moet zijn en ik nog nood heb aan een sanitaire stop (tja, is nu eenmaal wel eens nodig) moeten we op het einde nog snel zijn om op tijd aan de locatie te staan waar ze ons komen oppikken...pfff...maar het is ons gelukt en om 17u vertrekken we met een volle bus met Bruce als gids en Eddy als chauffeur voor een iets meer dan 3 uur durende rondrit gecombineerd met wandelingen. Iedereen krijgt een Candy Cane als verwelkoming. Er zitten vele verschillende nationaliteiten op de bus...ook nog Belgen die toevallig net achter ons zitten.

We hebben onderweg prachtig zicht op de Williamsburg Bridge, Manhattan Bridge en Brooklyn Bridge.

Om in Brooklyn te geraken nemen we de Brooklyn-Battery Tunnel, sinds 2012 officieel de Hugh L. Carey Tunnel (remember van daarstraks?).

Onderweg geeft Bruce ons een uitleg over het ontstaan van de ‘over the top’ kerstversiering in Dyker Heights. Destijds zou een vrouw, Lucy Spata, elk jaar 40 verlichte engelen rond haar huis hebben gezet en hier kwamen buren over klagen. De vrouw zette echter door en beetje bij beetje namen anderen ook de versiermodus over wat uiteindelijk resulteerde in hetgeen we vandaag kunnen zien in Dyker Heights, beroemd om haar meest versierde woningen.

Het is een residentiële buurt in Brooklyn, een old school Italian neighborhood met vrijstaande en halfvrijstaande woningen met grote opritten en voortuinen. Onderweg ernaartoe zien we al regelmatig erg versierde huizen.

Maar eerst maken we een stop in Bay Ridge dat in het oosten grenst aan Dyker Heights. We wandelen zo’n 20 minuten langs versierde huizen. Sommigen zijn heel mooi versierd maar soms is het echt niet om aan te zien. Hier in de straat zien we doorheen een raam een upside down kerstboom...is weer eens wat anders.

Na onze korte wandeling door de vrieskou kunnen we terug de bus op richting Dyker Heights. Wanneer we daar aankomen zien we dat de NYPD er alles wat mee opvolgt. Vele politieagenten zijn blijkbaar opgetrommeld om de kijklustigen wat in de gaten te houden.

Door een stuk van Dyker Heights maken we een wandeling van bijna 45 minuten. We zien miljoenen lichtjes, rendieren, kerstmannen, kerstbomen, opblaasfiguren en ga zo maar door. Sommigen zouden in december schijnbaar een elektriciteitsrekening hebben van $10000...OMG...ze noemen het hier ook wel eens de ‘Miracle Mile Christmas Lights’, dit zegt genoeg zeker...ook het huis van Lucy Spata mag niet ontbreken op onze wandeltour door Dyker Heights, waar het ooit allemaal begon met vele engeltjes die hier hun licht nog steeds laten schijnen.

De politie patrouilleert constant met hun dienstwagens...ze willen dat iedereen op het voetpad blijft om ongevallen te vermijden. Op een gegeven moment horen we de NYPD vanuit de auto door de speaker roepen om als de bliksem op de stoep te gaan staan met direct daarachter ‘Happy Holidays and Enjoy the Season’...

Na de wandeling gaan we weer de bus op en maken nog een laatste stop bij het huis van een man die echt ‘all the way’ is gegaan...maar ik denk dat hij de versiering van vorig jaar gewoon heeft laten hangen want er staat bovenaan het huis te lezen ‘Happy 2019’...

We rijden nog even langs de huizen van moeder en zoon die naast elkaar wonen en alles tot één groot geheel hebben versierd met lichtjes die op het ritme van kerstmuziek flikkeren.

Bij de terugkeer naar Manhattan hebben we een fenomenaal uitzicht op de verlichte skyline...adembenemend mooi deze wereldstad. Ook het Vrijheidsbeeld staat mooi verlicht te pronken in de verte.

Omstreeks 20u30 worden we terug afgezet aan het ophaalpunt. We krijgen allemaal nog een magneet met daarop het versierde huis van Lucy Spata afgebeeld...bibi altijd blij met een magneet.

Vanuit Union Square is het nog 18 straten uptown stappen tot ons hotel. Onderweg stoppen we nog even bij Flatiron Building en is het weer puur genieten van New York by night.

Om 21u staan we moe maar voldaan bij ons hotel...nog flink wat werk voor het reisverslag en dan bed in. Morgen nog veel te verkennen in 'The Big Apple'.

1. Thea:
    6 december 2019
    👌👌
  2. Ann Janssens:
    6 december 2019
    Is precies wel een aanradertje he, new york in de kerstperiode......