Bristol-Waterford (Ierland)

3 juni 2016 - Waterford, Ierland

Goodmorning dear followers...en Happy First Birthday,Tuur...
Iets voor 7u bed uit, nog niet helemaal uitgerust maar we kunnen in de bus nog wat rusten. Vandaag immers nog doorreizen naar Ierland.
Maar eerst nog een stevig ontbijt rond 7u45...een typisch Engels ontbijt met bonen in tomatensaus, worst, bloedworst, eieren, spek en toast maar gelukkig ook nog wat andere dingen (nee, Wannes...de bonen, bloedworst (black pudding) en spek was niet voor mijnen bek). Voor mij liever een sapje, wat muesli, yoghurt en vers fruit, beetje ei, tomaatjes en...ik beken...een halve croissant...
We hebben nog wat tijd om het World Wide Web te verkennen...gisterenavond al vernomen dat België wereldnieuws heeft met de geboorte van een babypanda...dikke proficiat Hao Hao en Xing Hui...ik bekijk vlug nog enkele filmpjes van onze Belgische babypanda...ooooooooh, zóóóóó schattig...hopelijk groeit hij goed op en dan staat er in het najaar zeker een bezoekje Pairi Daiza op het programma.
Rond 8u45 bagage laden en om 9u op weg via Zuid-Wales naar Fishguard waar we straks de 3,5 uur durende overtocht zullen maken over het Sint-Georgekanaal naar Ierland. We rijden in Bristol nog over de Severn Bridge, een hangbrug en tevens één van de meest imposante bruggen van het Verenigd Koninkrijk...een brug die Engeland en Wales met elkaar verbindt. Op de verkeersborden langs de snelweg staat trouwens alles in het Engels en in het Welsh vermeld...dit Welsh is echt bijna niet te ontcijferen. Volgens een local is die taal moeilijker aan te leren dan het Chinees. Het is hier trouwens mooi zonnig weer met lichte bewolking...en een mooie natuur, veel groen en heuvelachtig...ook al heel veel schaapjes gezien...
Tegen 11u korte stop...voor ons ff genieten van een stralende zon op onze snuit...ik hoop voor jullie hetzelfde maar aan de voorspellingen te zien is dat niet het geval...
Om 11u30 zetten we onze trip verder naar Fishguard (Abergwaun in het Welsh) waar de ferry straks om 14u30 zal afvaren. We moeten er zeker een uur van tevoren zijn.
Omstreeks 13u15 zijn we al in de haven van Fishguard. Even nog korte fotostop en de bus in de wachtrij zetten. We kunnen nog ff de benen strekken en ik heb direct touche met een zwarte lab...een meisje met de naam Fabel...denk ik direct aan mijn zwart labje die momenteel in een 5-sterrenhotel logeert. Wanneer Fabel wegwandelt zie ik dat ze maar een klein stompje staart heeft. Vreemd...ik heb het niet meer aan de eigenaars kunnen vragen hoe dat komt.
Ondertussen zetten ze de poorten al open om de ferry Stena Europe te laden en rond 14u kunnen we met onze bus aan boord. Tot hier toe geen paspoortcontrole gehad ook al zijn we al een grenscontrole gepasseerd.
De bus zet zich op dek 3...amai, zo smal dat dat hier is...
Het Sint-Georgekanaal is zo'n 100 km lang en is de kortste oversteek naar Ierland...aan de linkse kant zien we de Keltische Zee en aan de rechtse kant de Ierse Zee. Op het eerste gezicht is het water redelijk kalm.
Om 14u30 varen we uit...we zetten ons een tijdje op het achterdek maar op open water wordt het hier toch te koud. Dan maar wat gaan rondkijken op de andere dekken. We eten vlug nog een panini, lezen wat...kortom, gewoon chill...sowieso rustiger vaarwater dan gisteren maar toch af en toe wat te veel deining naar mijn goesting.
Rond 18u meren we aan in Rosslare, zuidelijk gelegen in de republiek Ierland, het meest westelijke land van Europa volgens de gids, maar ik vraag me af of dit IJsland niet is...ff passeren langs de 'garda' (politie) en douane...maar veel controle gebeurt hier verder niet.
We zien al meteen tropische planten in de omgeving...we zitten hier op deze plaats in een subtropisch klimaat. Roept meteen een zuiders gevoel op...
Vanuit Rosslare vervolgen we onze weg onder een stralende zon naar Waterford, oudste stad van Ierland, gesticht door de vikings...en het is ook de vijfde grootste stad van Ierland.
Rond 20u komen we aan in het Viking Hotel Waterford, vlug bagage naar de kamer doen om even later de voetjes onder tafel te schuiven voor een sober maar lekker driegangenmenu. En zo is het direct 22u...hoog tijd om dromenland op te zoeken want morgenvroeg worden we om 7u15 aan het ontbijt verwacht...sweet dreams...